Kortrijkse persjongens pikken komst van journalist niet

Er is iets op til in het regionale perslandschap. De actoren zijn nerveus en ventileren hun ongenoegen via sociale kwebbelkanalen als Facebook en Twitter. Sommige oudgediende perslui weigeren uit protest zelfs nog artikels te schrijven die steek houden. Veel zou te maken hebben met een moordende concurrentie onder de kranten en de komst van een echte journalist bij Het Nieuwsblad. We lieten Peter Lanssens (Het Laatste Nieuws) en Kris Vanhee (Het Nieuwsblad) eventjes uitrazen in onze dictafoon.

peterlanssensPeter Lanssens is zichtbaar aangeslagen als we bij hem aanschuiven in de Nata. Zijn ogen zijn bloedrood. ‘Niet van het huilen’, zegt hij, ‘want als echte vent doe ik dat niet. Wel van woede. Die hamburgerboer van Clerckies heeft me in de zak gezet. Belooft me eerst nieuws, neemt vervolgens niet op als ik bel en geeft een primeur weg aan die schobbejakken van KW. Ik ben bijna even razend als die avond dat Q me optrommelde voor een persconferentie op zondag.’

Na een tweetal pilsjes kalmeert Lanssens. ‘Sorry’, verontschuldigt hij zich. ‘Het zijn moeilijke tijden in de regioverslaggeving. De concurrentie onder collega’s is moordend en vriendschap is geen optie meer. Voortaan trek ik met getrokken mes naar de persconferenties, en heb ik ook een blaffer bij. Het is ieder voor zich en alle trucjes van de foor zijn goed. En dat die van Het Nieuwsblad zowaar een echte journalist hebben binnengehaald om de regio te coveren, dat vind ik helemaal niet kunnen.’

Lanssens beeft van woede. ‘Wat komt die Dirk Vandenberghe hier eigenlijk doen? Hij is niet eens van Kortrijk. Zette jarenlang de bloemetjes buiten in Parijs als Frankrijk-correspondent voor NRC Handelsblad, toch niet echt een krant met een zeker niveau. En dan naar het roddelblad  Knack, als reportagemaker. Wat heeft die mens hier te zoeken, behalve boel met de anciens? Ik heb zelfs al gehoord dat hij zélf op zoek gaat naar nieuws, iets wat compleet not done is in Kortrijk. En dat terwijl de dienst Communicatie van de stad zo zijn best doet om ons panklare persberichten te serveren. Erger nog, hij durft kritische vragen te stellen. Die Vandenberghe vraagt schepen Koen naar de diepere redenen achter zijn Instagram-verslaving en de burgemeester naar de cupmaat van Anouk. Zo doorvragen, ik noem dat respectloos.’

Ook Kris Vanhee, de bijklussende Nestor van het Kortrijkse journaille, kan niet om de aangescherpte concurrentiestrijd lachen. ‘Ik ben helemaal niet blij met de recente ontwikkelingen. Daarom heb ik beslist om vanaf nu alleen nog artikels te schrijven waar niemand nog een hol van begrijpt, maar wel in het vloeiende proza waar ik zo bekend om ben. Mijn eerste rebelliestuk was er alvast eentje dat kon tellen. Niemand begreep er een snars van, zelfs ik niet. Dat zal ze leren.’

Geef een reactie

