Showbiz Ciz heeft helemaal geen handicap

De nogal onbezonnen uitspraak van Mieck Vos blijft nazinderen bij iedereen die het kon, wilde en mocht horen. De kabinetschef van burgemeester Van Quickenborne zou CD&V-gemeenteraadslid Cis Rodenbach in de wandelgangen gewoon Showbiz Ciz er tussen de soep en de patatten van hebben beschuldigd tot nu toe van zijn handicap te hebben geprofiteerd. Reden genoeg voor Kortrijk Scheef Bekeken om op onderzoek uit te trekken en deze boude bewering aan de realiteit te toetsen. De werkelijkheid blijkt zelfs nog hallucinanter dan we aanvankelijk hadden gedacht.

benenLaat ons maar met de deur in huis vallen: Cis ‘Woodleg’ Rodenbach is meer alomtegenwoordig dan zijn eigen kalotengod, en het zal er niet beter op worden. Sinds zijn baas Stefaan De Clerck bekendmaakte te gaan bijklussen bij Belgacom en hij begrijpelijkerwijze zijn bijverdienste op diens kabinet verloor, zal hij nog méér tijd hebben om zich te profileren in allerlei media. Dat een artikel in de veelgelezen Kortrijkse Stadskrant er niet meer inzit, laat Kortrijks bekendste andersvalide niet aan zijn hart komen. Hoewel… ‘Die uitspraak van Mieck heeft me aan het denken gezet. Heb ik werkelijk geprofiteerd van mijn handicap om er politiek voordeel uit te halen? En vooral, had ik hetzelfde resultaat gehad als ik wel twee benen had gehad, die gigantische slinger tussen mijn benen niet meegerekend?’

Rodenbach twijfelt. ‘Een en ander heeft ertoe geleid dat ik in het reine wil komen met mezelf en mijn kiezers. Ik ging de primeur aan Walter Maes laten, maar die is blogloos en bovendien zo zot als een deur. Ook Frans Lavaert sprong in mijn gedachten, maar die wilde mijn verhaal alleen publiceren als ik het nodige cijfermateriaal kon voorleggen. De reguliere pers was geen optie. Lanssens was op all-in vakantie en Kris Vanhee wilde alleen publiceren in ruil voor twee pallets Bockor Blauw. Dan ben ik maar bij jullie beland. Niet van harte, want iedereen weet dat dit een blog van de anticoalitie is.’

En wat wil die dekselse Showbiz Ciz nu eigenlijk kwijt? ‘Ik heb helemaal geen handicap, of toch geen zichtbare. Toen ik op een bepaald moment geen uitweg meer zag uit dit aardse tranendal, zag ik in een winkel een man met één arm voor wie iedereen de deur openhield. Zijn neus zat in een verband, want blijkbaar was niet iedereen even elegant geweest. Het was een godsgeschenk, een openbaring. Ik vertelde het verhaal aan mijn huisdokter, die me prompt een briefje uitschreef voor de kinesist. Die ging aan de slag met mijn linkerbeen, tot ik het tot op mijn rug kon plooien zonder helse pijnen te lijden. Dat lukte wonderwel. Sindsdien kent iedereen me als ‘Woodleg’, maar feit is dat het ding gewoon op mijn rug is bevestigd. Met een fietselastiek rond mijn borstkas. Zo simpel kan het zijn. Wanneer ik thuiskom, smijt ik de hele santeboetiek af, gooi ik de benen wat los en trap ik tegen een balletje. De andere teamleden van mijn voetbalploeg wisten het nog niet, maar ik ben wel degelijk perfect tweevoetig. Zoals Luc Nilis, maar dan knapper.’

Vanwaar deze plotse bekentenis? ‘Ik wil mijn onschuld terug, en ben ervan overtuigd dat ik ook op twee benen op de kieslijsten voor 2014 kan belanden. En geloof me vrij, een niet-gepubliceerd artikeltje in de Stadskrant zal het verschil niet uitmaken. De N-VA is gewaarschuwd. Als ze slim zijn, lopen Rudy en Tante Nunneke over naar de CD&V. Anders zal de electorale slachtpartij nooit gezien zijn.

Een gedachte over “Showbiz Ciz heeft helemaal geen handicap

Geef een reactie

