KV Kortrijk schakelt poppenmaker in

KV Kortrijk besliste vanmorgen dat het in zee gaat met poppenmaker en -speler Klaas Souvent. De opdracht van deze wereldberoemde marionettenmaker is eenvoudig: met zijn levensgrote poppen moet hij ervoor zorgen dat de buitenzitjes in de fonkelnieuwe vip-tribune van het Guldensporenstadion minder leeg ogen.

marionetKV Kortrijk zit met een probleem. Een groot deel van de dure outside seats in het Guldensporenstadion is weliswaar verhuurd, maar geen kat die ze inneemt. Terwijl de gewone supporters tijdens de voorbije, verloren thuismatch tegen KV Mechelen in de staantribune nauwelijks plaats hadden om hun sjaal in de lucht te steken en enkele supporters hun vaste plaats kwijtspeelden aan logegangers, bleven vele zitjes aan de zijkant akelig leeg. Aangezien dit niet zo best oogt, en KV Kortrijk deze zetelsupporters niet zomaar tevoorschijn kan toveren, schakelden ze de wereldberoemde poppenmaker en -speler Klaas Souventin in.

Souventin is ronduit vereerd door het aanbod. ‘Natuurlijk. Ik supporter al heel mijn leven voor de Veekaa, al is het nu wel een tijdje dat ik er nog ben geweest. Alain Van Baekel, de Millecampsen, Richard Niederbacher, dat waren nog eens spelers. Los daarvan is dit wellicht een van de grootste opdrachten die ik ooit heb binnen gekregen. Akkoord, ik leverde ook de marionetten voor de eerste fotoshoot van Koning Filip en Koningin Mathilde, maar daar werd achteraf toch wat schamper over gedaan.’

De opdracht van Souvent is simpel. ‘Levensechte poppen in waterbestendig hout maken, want het laatste wat ze bij de Veekaa willen is houtrot of wormen. De poppen hebben beweegbare ledematen, zodat ikzelf en mijn medewerkers vanop het dak ervoor kunnen zorgen dat ze rechtstaan of gesticuleren als KV Kortrijk scoort of de referee een verkeerde beslissing neemt. De kabels waarmee we de marionetten bedienen, zullen trouwens onzichtbaar zijn. Zo wordt niemand gehinderd. Ze hebben me ook gezegd dat we ons over geld geen zorgen hoeven te maken, al willen ze wel betalen in schijven.’

Interessant. En hoe gaan die poppen eruitzien? ‘Levensecht, zoals ik al zei. Dat wil zeggen dat het vooral moet gaan om marionetten die eruitzien als echte logehuurders: gemiddelde leeftijd, licht achteruit wijkende haarlijn, bij voorkeur met een toogzweer en een dure jas van Butch. De vrouwen moeten er dan weer wat hoeriger uitzien: geblondeerd of felros, met een rokje met luipaardmotief en dure pumps. Er werd me nadrukkelijk gevraagd om ook enkele poppen te maken die lijken op bekende Kortrijkzanen. Veel mag ik daar niet over uitweiden, maar er zijn al poppen in de maak van Romain Tattoo en Walter Maes. Die laatste zal verkleed zijn als een zigeuner, dolk om de beurzen van achteloze medesupporters af te snijden incluis. Frans Lavaert wilden we ook doen, maar we krijgen diens kapsel niet goed.’

Geef een reactie

