Schepen geeft ontslag en wordt begijntje

Het gerucht gonsde al een tijdje, maar nu lijkt de kogel écht door de kerk. Catherine Waelkens (foto Het Nieuwsblad) geeft ontslag als Kortrijks schepen van Financiën en wordt begijntje. Daarmee heeft Kortrijk zijn uniek stuk werelderfgoed terug. Haar ex-collega Philippe De Coene ziet zijn Masterplan Begijnhof ondersteund: ‘Deze beslissing is een onweerlegbare meerwaarde voor de stad!’

catherinewaelkens2Catherine Waelkens ontfermde zich een leven lang over de opvoeding van haar zes kinderen. Zestig geworden, vond ze dat ze aan iets nieuws toe was. Ze haalde haar vergeelde diploma uit de lade, liet zich verkiezen op de lijst van N-VA en werd schepen van Financiën in de Guldensporenstad. Nauwelijks enkele maanden later beseft ze dat de politiek haar te min is en haar ware roeping elders ligt. De schepen, die op andere fora de bijnaam ‘Tante Nunneke’ kreeg, was het liefst van al haar katholieke beginselen trouw gebleven en kloosterzuster geworden. Maar gezien haar huwelijkse staat en haar niet-celibataire verleden, was dit een onmogelijkheid.

Het idee van schepen De Coene (sp.a) om meer bezoekers naar het begijnhof te lokken met een belevingscentrum, een kijkwoning en een koffiehuis deed bij haar het belletje voor haar volgende carrièremove rinkelen.
Catherine Waelkens: ‘Philippe opende me als het ware de ogen. Mijn beslissing ligt in het denkspoor van zijn initiatief om het begijnhof nog meer als een troef uit te spelen. Ik ben het met hem eens dat we meer moeten tonen dan een gerestaureerd begijnhof, maar ook een beeld moeten schetsen van de begijntjes die er woonden. Omdat het schepenambt niets voor mij was en ik, nu mijn kinderen opgevoed zijn, meer tijd wil besteden aan het spirituele, heb ik besloten om mijn leven volledig aan de Allerhoogste te wijden.’

Waelkens kijkt strak voor zich uit. ‘Begijntjes zijn sterke vrouwen. Ik zal er vanuit mijn katholieke overtuiging ook op toezien dat het koffiehuis dat De Coene gepland heeft geen coffeeshop wordt, waar busladingen Noord-Fransen zich komen bevoorraden, maar dat het religieuze aspect, de rust en de sfeer van de omgeving gerespecteerd worden.’ Met een zuinig lachje voegt ze er nog aan toe: ‘Omdat ik straks het enige begijntje word, zal ik meteen ook de grootjuffrouw zijn.’

Schepen De Coene is in de wolken over de keuze van Waelkens. ‘Er zaten sowieso enkele verschuivingen aan te komen. Deze switch is een win-winsituatie voor alle betrokkenen en voor de stad. We waren de stad met het laatste begijntje en zijn nu opnieuw de stad met het enige begijntje. We zullen straks dus niet enkel materieel Unesco Werelderfgoed te bieden hebben, maar ook uniek levend werelderfgoed. Mijn coffeeshop-plannen zullen, op vraag van Catherine, dan wel enigszins teruggedraaid moeten worden, waardoor we het beoogde Franse publiek zullen missen. Maar Leopold Dekeyser van Unizo zag die Fransozen toch al niet zitten. En de kijkwoning zal ongelooflijk aan waarde winnen. Als je straks in die woning binnenkijkt, zul je er niet enkel een decor ontwaren, maar zul je eveneens zien hoe het enige begijntje ter wereld leeft.’

Wanneer Kortrijk weer een begijn heeft, kan Waelkens nog niet precies zeggen: ‘Het is nu nog even wachten tot een waardige opvolger is gevonden voor mijn schepenambt, en niet zo’n zedeloze klapwaaier die is afgekomen op het succes van de partij waarvan ik trouwens zelf nog maar een paar jaar een lidkaart heb. Er is verder een probleempje met een bejaarde bewoner van het begijnhof met een liberaal verleden. Maar die zet ook deze keer wel zijn huik naar de wind.’

2 gedachten over “Schepen geeft ontslag en wordt begijntje

  1. walter maes

    Het dubbel diepte-interview met Tante Begijntje en Adolf de Prikballon komt eraan. Tante wordt opgevolgd door Franske L., een bejaarde bewoner van huisje numero 10.

    Like

  2. Pingback: Dief op heterdaad betrapt te K. | Pär Ongeluck, Compostmeester

Geef een reactie

