Yann Mertens eist DNA-test van De Clerck

In een kort maar krachtig gesprek met onze redactie liet OCMW-raadslid Yann Mertens (CD&V) verstaan dat hij desnoods via het gerecht een DNA-test zal afdwingen bij Stefaan De Clerck. Gezien de vele fysieke gelijkenissen meent Mertens dat hij een afstammeling is van de voormalig burgemeester van Kortrijk.

yannmertens2‘Ik ben opgegroeid in een eenvoudig arbeidersgezin en heb moeten knokken om er te geraken. Dat ik sta waar ik nu sta, onverkozen maar gerespecteerd door Jan en alleman vanwege mijn haast buitenaardse kennis, heb ik vooral aan mezelf te danken. Het had evenwel anders kunnen lopen indien Stefaan zovele jaren geleden open kaart had gespeeld en me als zijn zoon had erkend. Dan had ik met Felix in de zandbak kunnen spelen, had ik Marie in hare puren gezien, en hadden we ’s morgens met zijn allen kunnen uitkijken over onze bescheiden jachthaven aan de boorden van de Leie. Ik had stevige, wollige politieke discussies kunnen voeren in een warme familiekring en de petjes van Felix kunnen dragen. Nu heb ik dat allemaal moeten missen. Padre Stef is hier duidelijk in de fout gegaan. De gelijkenissen zijn er: mijn wilde krullen, licht asymmetrisch gezicht en koddige neusje heb ik duidelijk van vaderskant mee. Nu wil ik dat gewoon op wetenschappelijke manier getoetst zien.’

Yann pinkt een traan weg. ‘Het is echt niet eenvoudig te weten dat je een afstammeling bent van de clan De Clerck, maar daar niks mee kunt doen. Dat je familieleden je laten vallen of dat je niet wordt uitgenodigd op Kerstavond… Alleen mijn liefde voor de politiek en het quizzen hebben me erbovenop gebracht. Ik wil erkenning, en hoop dat Stefaan toestemt in een DNA-test. Indien dat om de een of andere manier niet kan, zal ik me verplicht voelen aan te kloppen bij Felix, Marie of een van mijn andere broers of zussen. Een financiële tegemoetkoming in ruil voor mijn stilzwijgen zal me echter niet kunnen sussen. De liefde van een kind is niet te koop.’

Een gedachte over “Yann Mertens eist DNA-test van De Clerck

  1. walter maes

    Joost, je moet er wel bij vertellen dat het geen satire is, anders begint heel Qortrik het te geloven. En met Tsjefaan en Mine weet men maar nooit.

    Like

Geef een reactie

