Stad pakt uit met Lay&Go-zone

De Shop&Go-zone in Kortrijk is zo’n overrompelend succes dat er op de Vlasmarkt ook eentje komt. En het stadsbestuur wil nog een stapje verder gaan: het viseert nu het openluchtzwembad langs de Abdijkaai.

pzvlas‘Onlangs sprak ik met mijn collega en boezemvriendin An Vandersteene over die Winkel&Bol-het-af-zone’, aldus schepen van Economie Rudolf Scherpereel (N-VA). ‘Ik heb haar voorgesteld te onderzoeken of die zones ook voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt. Het openluchtzwembad, bijvoorbeeld, dat dringend aan een heropleving toe is. Als we daar een Lay&Go-zone opstarten, kunnen we in Kortrijk opnieuw met iets unieks uitpakken, en halen we weer de nationale media, ook bij die goedgelovige Franstaligen. Bovendien is zo’n initiatief ideaal om toeristen aan te trekken. Ik dacht daarbij in eerste instantie aan olijke Oberbayernlieden in strak zittende Lederhosen. An wist nog niet goed wat ze daarvan moest denken. Van dat idee, niet van die leren broeken. Ze had nog even tijd nodig om het te laten bezinken, en zou er binnen een maand of zes nog eens op terugkomen, zei ze.’

‘Inderdaad, ik schrok toch wel even van Dolfs voorstel’, aldus sportschepen An Vandersteene. ‘Maar na een zoveelste nacht vol tobben en mijmeren over het zorgeloze bestaan in het onderwijs dat ik achter me heb gelaten voor deze klotenklus, had ik alles snel op een rijtje. In de ligweide kunnen we moeiteloos sensoren plaatsen en met wat witte verf kunnen we ligplaatsen afbakenen. Als we Vlij-u-neder&Bol-het-af invoeren, zal iedereen de kans krijgen om een felbegeerd plaatsje te veroveren op onze ligweide. Na een halfuurtje zonnen is het immers onverbiddelijk uit: dan worden de zwembadliggers er door de opzichter vriendelijk op gewezen dat ze moeten ophoepelen. Wie wil blijven liggen, moet extra dokken. Of tegen vijftig euro een Ligkaart aanschaffen. Zo gaat dat in Nieuw Kortrijk.’

Schepen An ziet ook voordelen wat betreft de volksgezondheid. ‘Wie meer dan een kwartier niet beweegt in de zinderende zon, krijgt een signaal te horen. Zo verbranden de mensen niet, en kunnen ze mooi egaal bruinen. Een beetje zoals Mohamed Ahouna, die ik, toch voor een allochtoon, trouwens een knappe, sexy kerel vind, met ogen waarin ik graag verdrink. Ik zal zeker aan collega-schepen Philippe De Coene vragen om zijn licht op te steken bij Volksgezondheid. Want misschien hangen aan zo’n initiatief wel subsidies vast.’

Geef een reactie

