Bockor in geldnood

Opgelet: dit artikel is scherts en satire, en zet op eigenzinnige manier de briljante communicatie rond het nieuwe Blauw-etiket in de verf.

Vanuit verschillende bronnen bereiken ons geruchten dat Bockor, de Bellegemse familiebrouwerij die de Kortrijkzaan en de wereld liet kennismaken met onder meer Kriek Max en Omer., in de rode cijfers zit. Het bedrijf zou zelfs niet meer over genoeg geld beschikken om een reclamebureau in te schakelen.

Dat Bockor op droog zaad zit, is op zijn minst een verrassing te noemen. De brouwerij scoorde de voorbije jaren niet alleen met zijn lokale pils, maar ook met Kriek Max, een ultrazoet kriekbier dat echter niet geschikt is voor mensen met gaatjes in de tanden. En dan is er nog het succesverhaal van Omer., een ‘zware blonde’ die in een paar jaar tijd zo’n nationaal succes werd, dat de brouwerij een aantal jaar terug de vraag niet aankon. Het is vreemd dat het dan toch nog kon fout lopen.

Marketing manager Nicolas Degryse zucht als we hem confronteren met de problemen bij Bockor. ‘Het valt moeilijk te ontkennen dat ook wij tegen de gruwelijke economische realiteit moeten opboksen. Door de crisis gaan mensen niet zoveel meer uit, waardoor ze minder van onze bieren drinken. Gelukkig zijn er nog die thuis hun miserie verdrinken, al kiezen die vaker voor migrainebiertjes als Cara en Karlsquell, die worden verkocht aan dumpingprijzen. Daar kunnen en willen wij niet aan meedoen. Ook de stadscoalitie speelt een rol: zij promoten actief wijn, en maken reclame voor Wijnen Crombé en hun eigen Cuvée, die door Delhaize wordt verspreid.’

blauwDe situatie bij Bockor is zo schrijnend, dat er blijkbaar geen geld overblijft voor reclamecampagnes. ‘Onlangs besloten we onze export Blauw van een nieuw etiket te voorzien’, zegt Nicolas. ‘Een moeilijke bevalling. Alle medewerkers moesten hun spaarpotje aanranden om de ontwikkeling van het nieuwe logo te bekostigen, en zelf heb ik moeten beknibbelen op de uitgaven voor mijn trouw. Iets waar mijn kersverse bruid niet mee kon lachen.’

Een reclamecampagne om de ‘nieuwe Blauw’ te ondersteunen zit er dan ook niet in. ‘Neen. Mijn baas Omer-Jean zei dat ik zelf aan de slag moest. Ik kribbelde met een stylo dan maar een inderhaast bedachte slogan op bierkaartjes en affiches die ik zelf in mijn garage heb gemaakt van gerecycleerd papier. Ook de website heb ik geschreven. Letterlijk, want zo’n webstek kost handenvol geld, en dat hebben we niet. Met de opbrengst van mijn voorhuwelijkssparen huurde ik ten slotte een duffe, werkloze Rus in voor een amateuristisch YouTube-spotje. We hadden liever Wim Opbrouck of Piet Goddaer gehad, maar die vroegen te veel geld.’

Wordt waarschijnlijk vervolgd.

2 gedachten over “Bockor in geldnood

Geef een reactie

