Soetkins Kolom – Monddood!

01d97c6292fe34c60c27321b60b2927bOndertussen ben ik drie weken in Kortrijk. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat mijn verblijf in deze trotse Groeninghestad en op de redactie van Kortrijk Scheef Bekeken mijn hooggespannen verwachtingen niet echt heeft ingelost. Akkoord, vorige week was er nog een bescheiden Vlaamse overwinning in de Frietkotkwestie, die heel België wees op de deugdelijkheid van het gebruik van het Nederlands in de horeca, maar sindsdien is het hier huilen met de pet op.

Zo word ik op de redactie voornamelijk omringd door mensen die de Vlaamse zaak geen warm hart toedragen en me als vuil behandelen. Onze hoofdredacteur Urbain valt, ondanks zijn franskiljonse voornaam, nog mee. Die laat me mijn ding doen en is spaarzaam met censuur. Maar er zijn er anderen. Die Jazzy Teirlinck bijvoorbeeld, die met haar leeuwenmanen en benen tot onder haar oksels neerkijkt op mijn kort paardenstaartje en iets grover beendergestel. Ik zeg u, Jazzy, ik ben meer vrouw dan u, en dat zal ook mijn man Renaat volmondig beamen. Ook Billy Carton, die oelewapper van de cultuurredactie en vliegende reporter Piet Gooris zijn alles behalve goede Vlamen. Al maakt die laatste wel lekkere koffie. Niettemin kan ik nauwelijks wachten tot de Grote Omwenteling van 2014. We gaan dan eens zien wie er nog met Soetkin en haar dik gat lacht!

De echte kaakslag volgde maandag. Het was nochtans met veel hoop dat ik mijn gebruikelijke twee plaatsen opeiste op de publieksbanken van de Raadzaal. Toen Maarten Seynaeve (Vlaams Belang) tijdens de gemeenteraad burgemeester Vansnellenborne interpelleerde over de bovenvermelde frietkotkwestie, bleef het stil aan de overkant. De burgemeester mompelde iets onverstaanbaars, en de anders zo heldhaftige schepen Scherpereel beet, zelfs na aandringen van de moedige ondervrager, het topje van zijn tong eraf. De andere schepenen van onze trotse partij, An Vandersteene en Catherine Waelkens, staarden in het ijle, alsof ze verwachtten dat de Grote Roerganger in persoon hen zou komen bevrijden uit deze benarde situatie. Zelfs hun typerende glimlach was van hun gezicht verdwenen. Pech, dames. Bart heeft wel wat anders te doen in het altijd rumoerige Antwerpen. Van Rudolf Scherpereel, in deze toch betrokken partij, hadden we iets meer weerstand verwacht. Een onverwachte, vlammende toespraak over de Grote Omwenteling die volgend jaar volgt en die ook Kortrijk zal inpalmen, bijvoorbeeld. Niets van dat alles. Rudolf bleef zitten, schoof wat heen en weer op zijn stoel en luisterde naar wat zijn baasje hem had opgedragen. Een schepen die zich in volle publiek de mond liet snoeren. Ongezien!

Het wordt trouwens hoog tijd dat de lokale afdeling van onze trotse Volkspartij eens met de naakte waarheid naar buiten komt. Dat niet die binnenkort heel gefortuneerde friturist, maar wel leden van de administratie de pers hebben ingelicht over de Frietkotkwestie. Dat Rudolf Scherpereel van de hele zaak zelfs niet op de hoogte was tot die van die vermaledijde, dieprode RTBF met hun camera’s in zijn gezicht stonden te zwaaien. Geen wonder dat Rudolf zo’n lamentabele, onvoorbereide indruk maakte.

Wat het ook zij, voor de echte Vlamen is er werk aan de winkel in Kortrijk. Mijn lieveling Renaat zit morgen aan tafel met enkele Kortrijkse Vlaamsgezinden om een lokale afdeling van Stavast uit de grond te stampen. Kwestie van de machtswissel na de verkiezingen zo goed mogelijk voor te bereiden. Hou zee, Vlaamse vrienden!

Geef een reactie

