Soetkins Kolom – Hoera voor Rudolf!

Soetkin Vekemans is de echtgenote van Taalgrenswatcher Renaat Vekemans en belicht vanaf nu het Vlaamse karakter van Kortrijk.

01d97c6292fe34c60c27321b60b2927bHet leven lacht me toe. Was ik tot voor kort nog een niemand met een idealistische echtgenoot die niet alleen tegen Waalse indringers maar helaas ook tegen de bierkaai vecht, dan ben ik sinds anderhalve week een trotse Vlaamse vrouw die in het mooie Kortrijk werkelijk voor de kracht van verandering kan zorgen. Toen ik vorige week tegenover N-VA-schepen Rudolf Scherpereel bij een koffie en een taartje mijn grote bezorgdheid uitte over de toenemende verfransing van de Vlaamse centrumsteden, had hij daar wel oren naar. En waar ik in een vorige kolom nog moest verwijzen naar de tamheid van de N-VA-verkozenen in deze stad, moet ik vandaag op mijn woorden terugkomen. Rudolf en zijn ploeg weten verdomd goed waar de prioriteiten voor de Guldensporenstad liggen, en laten er geen gras over groeien om dat aan iedereen duidelijk te maken. Mooi!

Mijn eerste wandeling door Kortrijk kwam aan als een kaakslag. Overal waar ik keek, zag ik van die vreselijke Vlaams-onvriendelijke namen. Op de Grote Markt alleen al: Pain Demi, Hotel Damier, Bar des Amis. Zelfs de afspanningen waar de lokale N-VA’ers graag verzamelen, bedienen zich van volksonwaardige benamingen: Arté en Café Leffe. Dat laatste wordt door de lokale franskiljons trouwens op zijn Frans uitgesproken, of wat had u gedacht? Elders in de stad bleek het niet veel beter: Gainsbar – dat bij nader inzien toch geen afspanning bleek waar homoseksuelen verzamelen, Den Boulevard, Table des Amis, La Dolce Vita, Café Rouge, Paul’s Boutique, Funky Food… de lijst is oneindig. Gelukkig zijn er ook nog echte Vlamen in de Kortrijkse horeca: de uitbaters van De Posthoorn, om maar iets te zeggen, die van de Heeren van Groeninghe of het Duivels Paterke. Allemaal goed klinkende, authentieke Vlaamse namen die veel meer kracht uitstralen dan die van de pot gerukte leenwoorden waarvan sommigen zich bedienen.

Rudolf heeft de boodschap goed begrepen. Als zelfs een beruchte linksdrager als Hans Bonte, de burgemeester van Vilvoorde, zich begint te verzetten tegen de toenemende verfransing in zijn stad, dan moeten we er als rechtgeaarde Vlamen alles aan doen om een dergelijk rampscenario in Kortrijk te vermijden. Ik verheug me dan ook dat bij Vincent Van Quickenborne het Vlaamse hart nog steeds op een honkvaste plaats zit. Hij noemde de voorgestelde naamswijziging van Frituur Grand Place een logische zaak. Bij deze ben ik bereid Vincents jeugdzonden in het Rode Leger van Amada en zijn laffe overstap naar de blauwen te vergeten. Vincent is duidelijk een man uit één stuk.

Ook de Grote Roerganger is verheugd. Toen ik hem met mijn slim lulijzer – mij geschonken door de redactie, waarvoor dank – op de hoogte bracht van deze kleine zege voor het Vlaams-nationalisme, was hij hoorbaar opgelucht. Hij kon ook wel wat goed nieuws gebruiken, na alle problemen met die geniepige kuiperaar Decuyper, opstandige voetbalfans en die bloeddorstige, vernielzuchtige linkse leeglopers die vorig weekend in Antwerpen tegen Monsanto op straat kwamen.

Aangezien ik mijn man Renaat nog maar weinig zie sinds ik in de Guldensporenstad woon en we vooral praten via Kwetter, wil ik hem langs deze weg nog een goede raad meegeven. Niet versagen, schattebout. De taalgrens moet en zal bewaakt worden. Maar vergeet niet dat de echte strijd in de Vlaamse centrumsteden wordt geleverd. Houzee Vlaamse vrienden!

Een gedachte over “Soetkins Kolom – Hoera voor Rudolf!

Geef een reactie

