Soetkins Kolom – Eindelijk werk!

01d97c6292fe34c60c27321b60b2927bSoetkin Vekemans is de echtgenote van Taalgrenswatcher Renaat Vekemans en belicht vanaf nu het Vlaamse karakter van Kortrijk.

Het was een beetje schrikken, nu zeven dagen geleden, toen Urbain Legand van Kortrijk Scheef Bekeken me opbelde. Of ik geen zin had om mee te werken aan de verruimingsoperatie van zijn webstek met lokaal nieuws, geliefd bij mensen die graag en gemakkelijk lachen, gevreesd bij politici en andere dikdoeners die iets te verbergen hebben. Toen hij me op het hart had gedrukt dat hij met dat ‘verruimen’ niet verwees naar mijn grove beenderen, maar wel degelijk geïnteresseerd was in mijn Vlaamse inborst en schrijftalent, was de zaak snel beklonken. Na meer dan twintig jaar in de schaduw van mijn man, Taalgrenswatcher Renaat (@vekemansrenaat op Kwetter), te hebben gestaan en circa tienduizend broodjes te hebben belegd voor de andere mannen van Stavast, heb ik eindelijk werk. Geld verdien ik er niet mee, maar erkenning in ons geliefde Vlaanderenland lonkt. Nu onze Gerolf en Werenfried nog, want die zitten thuis maar wat te lummelen of zich als vrouw te verkleden.

U zult me wellicht vergeven dat ik nog niet veel voeling met Kortrijk heb. Ik weet wél dat de taalgrens ook hier gevaarlijk dichtbij ligt en Kortrijk uitpuilt van de franskiljons die een soort Frans spreken waar echte Franstaligen geen knobbel van verstaan. Gelukkig weigeren enkele verstandige winkeliers halsstarrig je in het Frans te bedienen. De kracht van verandering is dus wel degelijk voelbaar in deze trotse Leiestad. Er lopen hier trouwens wel meer dingen verkeerd die elke rechtgeaarde Vlaam op de kast jagen. Dat er een of andere malloot een tijd terug het tuig uit de rand van Rijsel naar Kortrijk probeerde te lokken met een drukwerk en een slagzin in het Frans gaat er bij mij niet in. Dat de plaatselijke N-VA-schepenen de moeite niet doen om van de 11-juliviering een echt festijn te maken, met een Blijde Intrede van onze vriend aan huis Bart uit Antwerpen, is godgeklaagd. Ik weet niet hoe onze Grote Roerganger daar zelf over denkt, maar mijn winkelvriendin Liesbeth kan er alvast niet om lachen. Dat zegt alles, want Liesbeth lacht veel én graag.

Kortrijk Scheef Bekeken schijnt zelfs een huispoliticoloog te hebben. Ene Nicolas Bouteca. Ik had hier liever grote, verlichte Vlaamse denkers als Frank Thevissen of – nog beter – Johan Sanctorum of Tanguy Veys gelezen, maar we moeten het dus doen met een jongen die net zijn diploma heeft behaald. Mijn mening in deze werd niet gehoord, wat enigszins logisch is gezien mijn korte staat van dienst. Maar eens de Vlaamse Omwenteling een feit is, en lang zal dat niet meer duren, zal het uit zijn met de vele anglicismen en anti-Vlaamse schrijfsels op deze webstek. Houzee, Vlaamse vrienden. Straks wappert alleen nog de Vlaamse banier op het stadhuis.

Geef een reactie

