Vincent Van Quickenborne wil ius primae noctis herinvoeren

Het ontbreekt Vincent Van Quickenborne, sinds vandaag de officiële, niet-geschorste burgervader van Kortrijk, niet aan frisse ideeën. Toch wil hij niet alles uit het verleden zomaar weggooien. Zo overweegt hij sterk om het ‘ius primae noctis’ of het ‘herenrecht’ herin te voeren.

iusprimaeSchepen van Burgerlijke Stand Koen Byttebier lanceerde deze namiddag een warme oproep om de nieuwe coalitie via Facebook ideeën en suggesties aan te reiken rond het trouwgebeuren in Kortrijk. Eigenaardig genoeg was het Vincent Van Quickenborne die met een eerste voorstel kwam aandraven. En wat voor één. De burgemeester wil in Kortrijk niets minder dan het ‘ius primae noctis’ in ere herstellen. Daardoor zou de burgervader na een huwelijk de kersverse bruid kunnen opeisen en haar tijdens de eerste huwelijksnacht mogen ontmaagden. Het gebruik dateert uit het feodale tijdperk.

Na lang proberen krijgen we de nieuwe burgemeester eindelijk aan de lijn. “Ja, sorry, de telefoon staat hier niet stil. Eerst die kwasten van Knack met hun gedecimeerde redactie, en daarna onder meer The New York Times, Al Jazeera, de Frankfurter Allgemeine en ’t Pallieterke, al moesten die laatste bij mijn interim-voorganger Dolf zijn. En met die panne van Telenet is ook mijn e-mailverkeer danig in de war. Soit, het herenrecht dus. Het lijkt me niet meer dan normaal dat ik ook in natura de vruchten pluk van de woelige strijd die ik om Kortrijk heb geleverd. Het gevecht was bloederig, er werden rake klappen uitgedeeld, maar ik heb aan het langste eind getrokken. De mensen hebben mij, gezeten op de rug van Stefaan De Clerck, als een heiland onthaald en me toegewuifd met palmtakken. Sommigen boden me zelfs hun dochter aan. Toen heb ik nog beleefd geweigerd, maar zo is dit idee wel gegroeid.”

De kans is groot dat de Kortrijkzanen verontwaardigd zullen reageren op deze maatregel. “Ah ja? De ondankbaren! Ik ben tenminste eerlijk. Terwijl die tsjeven honderdtwintig jaar de katjes in het donker hebben geknepen en de ene jeugdige freule na de andere droog… euh… aan de haak hebben proberen te slaan, wil ik hier heel open in zijn: ik wil de jonkvrouwen van Kortrijk één voor één uittesten, en zelf ondervinden of ze geschikt zijn om hun steentje bij te dragen aan een nieuwe generatie Kortrijkzanen. Bovendien heb ik foto’s gezien van de eerste huwelijken die schepen Byttebier heeft voltrokken, en ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk was van de venten die daar hun geloften aflegden. Schriele nerds of papperige tamzakken met kostuums van de C&A en niet van Butch in de K, dat is minder dan die schone jongedames verdienen. Daarom offer ik mezelf op om van hun eerste huwelijksnacht een orgasmefestijn te maken, ook voor hen. Evident is dat niet hoor, want ik moet dat allemaal inpassen in mijn zo al overvolle agenda. En Anouck is er ook nog.”

Als voorlopige locatie voor de uitoefening van het herenrecht werd Hotel Damier voorgesteld. Meer nieuws volgt.

Geef een reactie

