Axel Weydts niet rouwig om verlies zetel politieraad

Terwijl de stadscoalitie en de oppositiepartijen een dag na de installatievergadering van de gemeenteraad elkaar de boter proberen te doen eten over de verkiezing van Vlaams Belanger Maarten Seynaeve in de Kortrijkse politieraad, blijft één iemand verweesd achter: toekomstig schepen en huidig gemeenteraadslid Axel Weydts, voor wie de bewuste zetel eigenlijk was bestemd. We zijn dan ook verwonderd de jonge politicus vandaag in een uiterst goede bui aan te treffen.

yiddish-policemans-unionHoe voelt het om die zetel aan je neus te zien voorbijgaan, misschien wel door toedoen van een van je coalitiegenoten?
“Om eerlijk te zijn: het is een last die van me afvalt, en als ik wist wie buiten de lijntjes heeft gekleurd, zou ik hem of haar graag daarvoor willen bedanken. Als betrekkelijke neofiet ben ik al in volle voorbereiding van het schepenambt dat ik binnen een paar zal moeten overnemen van mijn partijgenoot Marc Lemaitre, die tegen dan misschien seniel of incontinent zal zijn geworden, of allebei. Daarnaast ben ik natuurlijk gemeenteraadslid in Kortrijk en zetel ik eveneens in de provincieraad. Ook een belangrijke functie, want de Provincie is noodzakelijk, al weet ik nog niet precies waarom. Nog een postje erbij in de politieraad, dat zou van het goede teveel zijn. Niet iedereen beschikt over de uitmuntende fysieke conditie van Philippe De Coene om dat allemaal te kunnen combineren. Bovendien ben ik volop mijn keuken aan het herinrichten, en na het plaatsen van de zoveelste gyprocplaat zal ik vaak geen zin meer hebben om nog naar zo’n saaie vergadering af te zakken. Ik houd graag nog wat tijd over voor mijn echtgenoot John, die nogal afhankelijk van me is. Ik ben er kortom niet rouwig om.”

In de gemeenteraad neem je plaats naast een verkozene van de N-VA, en dan nog wel een vrouw. Geeft dat geen problemen?
“Hoegenaamd niet. De sfeer is goed, daar op de eerste rij. Kelly is een aantrekkelijke vrouw, met prachtige, ravenzwarte haren en een glimlach die menig mannenhart kan doen smelten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me een paar keer schrap heb moeten zetten.”

Vreemd. Onze hoofdredacteur Urbain Legand had het eerder op deze blog nog over onvervalst seksisme bij de Kortrijkse sp.a, en u zou daar een rol in spelen.
“Ach, Urbain. Een toffe gast met wie ik graag knuffel, maar soms is hij een nog grotere fantast dan Frans Lavaert en Walter Maes samen. We hebben dat allemaal uitgepraat met een pintje na een match van de Veekaa. Iedereen kan zich wel eens vergissen, toch?”

Over vergissen gesproken: er zou op marsorder van Philippe De Coene een lading Chinese telramen onderweg zijn naar ons land om uit te delen aan de gemeenteraadsleden van de nieuwe coalitie?
“Dat klopt volledig. Om redelijke gênante taferelen zoals gisteren in de toekomst te vermijden, hebben we in China authentieke telramen besteld, die volgende week hier zullen aankomen. De drie weken tot de volgende gemeenteraad zouden moeten volstaan om die onder de knie te krijgen. Om zeker te zijn dat de onderhandelingen goed werden afgerond en we de laagste prijs konden bedingen, is Lieven Lybeer zo vriendelijk geweest om op te treden als tussenpersoon. De Chinezen waren zodanig blij dat we iemand afvaardigden die hun taal zo goed sprak, dat ze ons prompt een pallet cadeau hebben gedaan.”

Geef een reactie

