Familiebarbecue Byttebiers op gemeenteraad lokt felle reacties uit

De installatievergadering van de Kortrijkse gemeenteraad verliep ondanks eerdere onheilstijdingen vrij rustig. De aandacht werd vooral getrokken door de inderhaast georganiseerde familiebarbecue die de familie van kersvers schepen Byttebier in de volgelopen Raadszaal organiseerde.

Het was Bruno Byttebier, de altijd breed glimlachende zoon van de nieuwbakken schepen van Bevolking en Personeelszaken Koen Byttebier, die de zaal in beroering bracht toen hij meteen na de eedaflegging van zijn vader een tweetal barbecuestellen tevoorschijn toverde en met de hulp van zijn zus Sofie alle aanwezigen voorzag van een stevige portie vlees. “In tegenstelling tot velen, kwam onze familie hier niet uit leedvermaak met die diep in hun eer gekrenkte tsjeven, maar om onze pa aan te moedigen. Die wilde altijd al schepen worden, en nu het zover is gekomen, wilden we er toch iets onvergetelijks van maken. Ik begrijp de heisa niet. We zijn gewoon een familie die goed aaneenhangt, en ook graag andere mensen in onze vreugde laat delen. Een beetje zoals de familie De Clerck, maar dan ook als de fotografen en camera’s weg zijn. En daarbij, er was vlees genoeg voor iedereen. Merguezen, witte pensen, zelfs hamburgers waar die van Polle Drèze niet aan kunnen tippen. We hebben zelfs aan die muffe geitenwollensokken van Groen gedacht en groentespiesjes gemaakt! Akkoord, die vette darmen waren misschien geen goed idee en ik had ook qua brandveiligheid een paar foute inschattingen gemaakt, maar die boze reacties waren er verhoudingsgewijs toch wat over.”

hannelorevhDe okselfrisse fractieleider van CD&V, de om nog onduidelijke redenen aangeduide Markse krullenbol Hannelore Vanhoenacker, was de eerste om haar verontwaardiging te laten blijken. “Vreselijk. Ik had gedacht mijn kleedje van tijdens de eindejaarsfeesten nog een week te kunnen dragen, maar die olijke Byttebiers hebben daar een stokje voor gestoken. Die kolengeur krijg ik er nooit meer uit. Gelukkig zijn het solden. Verder wil ik meegeven dat ik op mijn honger ben blijven zitten, omdat Wouter Allijns van de liberalen maar worsten blééf vreten. Ik zweer het u, de CD&V zal kolenschop en vleesspatel begraven, maar niet te diep. Als wij nog een keer een barbecue organiseren, zullen die van de stadscoalitie ook tevreden moeten zijn met een droge patat in de pelle.”

Ook blogger Frans Lavaert, de échte oppositieleider in de Raadzaal, maar wegens geen politiek mandaat net zoals zijn boezemvriend Vincent Van Quickenborne verwezen naar de overvolle publieksbanken, sprak scha en schande. “Zeventien nieuwe raadsleden! Stel dat die allemaal vergezeld zijn van partner, kindjes, meter en peter en nonkel Jan en tijdens de zitting een familiegebeuren organiseren, het zou wat zijn. In de publieke tribune van de raadszaal is er plaats voor zowat vijfentwintig zielen, tenminste als ik comfortabel wil zitten en ik niet wil dat de erectie van Vincent constant in mijn zij zit te prikken en de doordringende lijfgeur van mijn aartsvijand Walter Maes mijn weelderige neushaar verbrandt. Een schande is het. Als ik aan het nodige cijfermateriaal geraak, zal ik daar zeker een stukje over schrijven.”

Even ontstond er nog opschudding toen de gemeenteraadsleden van de stadscoalitie uit volle borst “En we zwaaien met zijn allen naar Stefaan” inzetten, maar naar verluidt verliep de aansluitende receptie zonder verdere incidenten.

Geef een reactie

