Agressor chauffeur De Lijn had abonnement

Grote opschudding gisteren in Heule. Een anders gepigmenteerde medemens sloeg een chauffeur van De Lijn buiten westen toen hij vriendelijk aangemaand werd toch maar een ticket te kopen. Diverse getuigen en de woordvoerster van De Lijn deden al hun zegje over het voorval, maar daar neemt Kortrijk Scheef Bekeken geen genoegen mee. We gingen op zoek naar de vermeende dader en luisterden naar zijn kant van het verhaal.

M. C. kijkt schichtig om zich heen als hij de deur voor ons opendoet. Niet alleen omdat hij illegaal in ons land verblijft, maar ook omdat de gebeurtenissen van gisteren een grote indruk op hem hebben nagelaten. En bovendien: de politie is nog steeds naar hem op zoek. Niet echt verwonderlijk, gezien de geringe speurderskwaliteiten van het Kortrijkse politiekorps. Hij nodigt ons uit in zijn woning, waar authentieke Afrikaanse schilden en speren de muren sieren.

In enigszins gebrekkig Engels doet hij zijn verhaal. “Ik ben een Nigeriaan en ik ben hiernaartoe gekomen omdat het hier beter leven is. Dat geef ik graag toe. Die levensvreugde heb ik hier voor een stuk ook gevonden. Akkoord, bejaarde dames haasten zich wel naar de andere kant van de straat als ze mij zien afkomen, of drukken hun handtas van Delvaux dicht tegen zich aan. Op de terrasjes van de Grote Markt moeten ze me ook al niet hebben. Ik heb het ooit eens geprobeerd bij Cantate, maar daar werd ik verwijderd door twee mannen in bomberjacks en ABL’s. En dat terwijl ik gewoon een Ice Tea wilde drinken. Maar daar kan ik mee leven. Wie opgegroeid is in Lagos kan wel tegen een stootje. Bovendien ben ik hier te gast, en dan ben ik bereid om me naar veel te schikken. Maar niet naar alles. Ik wil gerust toegeven dat mijn stoppen gisteren doorsloegen, maar helemaal eerlijk is de hele discussie daarrond niet.”

Er is toch een busbestuurder in het ziekenhuis geslagen? Veel verzachtende omstandigheden zijn er dan niet. “I beg to differ. De chauffeur in kwestie bleef hameren op het feit dat ik zoals iedereen een ticketje moest kopen. Hij verstond ook geen Engels, laat staan mijn Afrikaans dialect. En ik zag ook een tikkeltje haat in zijn ogen, zoals bij veel chauffeurs van De Lijn het geval is. Let op, daarmee zeg ik niet dat het racisten zijn hé. Ook de blanke autochtone man voelt zich wel eens geschoffeerd door een onbeleefde chauffeur. Well, je moet weten dat ik al een jaar een busabonnement heb, voor het volledige net. Weliswaar niet het mijne, maar ik heb er een. Ik wilde het tonen, maar die dude wilde me niet laten uitspreken. Ticketje hier, ticketje daar, ticketje ginder. Dat ik helemaal geen ticket nodig had, ging er bij hem niet in. Akkoord, misschien had ik dat abonnement gewoon voor zijn neus moeten houden, maar daar dacht ik op dat moment niet aan. Van het een kwam het ander en voor ik het wist lag die kerel bewusteloos op de grond.”

En hoe moet het nu verder? “Ik hoop dat de mensen mijn verhaal lezen, zodat ik binnenkort weer op straat zal kunnen komen en geregulariseerd kan worden. Ik ben ook bereid om mijn verontschuldigingen aan de chauffeur in kwestie aan te bieden en zelfs een ruikertje bloemen te kopen. Toch een schone geste, want het is duidelijk dat mijn aandeel in dit alles heel miniem is.”

Geef een reactie

