Kortrijkse bloggers gebruiken het woord ‘tsjeven’ niet meer

Enkele Kortrijkse bloggers, waaronder Kortrijk Links Bekeken, Kortrijkwatcher, Pär Ongeluck en deze fijne blog, hebben in een gezamenlijk manifest verklaard dat ze in hun posts voortaan het woord ‘tsjeef’ niet meer zullen gebruiken. Ze zoeken samen naar alternatieven om de leden en kandidaten van de voormalige Christelijke Volkspartij van een passende naam te voorzien.

De slinkse Pär Ongeluck, al tien keer door diverse malloten ‘ontmaskerd’, maar nog steeds anoniemer dan de leden van de zelfhulpgroep die schepen Bral sinds enkele maanden frequenteert, valt met de deur in huis. “Tsjeven is in de loop der jaren een geuzennaam geworden. Een eretitel die met trots wordt gedragen, net zoals ‘boeren’ dat is voor de supporters van Zulte of Club Bruhhe, of Ratten voor dat rechts tuig van den Beerschot. Vandaag kwets je er niemand meer mee, integendeel. Ze lopen ermee te koop, en vinden het dik oké dat ze aan tsjeverij doen. Een scheldwoord gebruiken dat al zo is ingeburgerd, daarmee schiet geen enkele Kortrijkse blogger iets op.”

“Volledig akkoord”, zegt de Kortrijkse dino-sos Marc Lemaitre van Kortrijk Links Bekeken, die zich trouwens nog steeds niet heeft verontschuldigd voor het plagiëren van onze blognaam, “het verbaast me zelfs sterk dat ze hun partijnaam nog niet veranderd hebben in ‘de Tsjevenpartij’. Want geef toe: het ligt beter in de mond en de betekenis is meteen duidelijk. Het enige probleem is dat het wat lang is, maar geen ervaren reclameman die daar geen oplossing voor vindt. Kijk maar naar wat Philippe De Coene bij ons doet. ‘Stef, Quick en Flupke’, alleen een communicatiegenie komt daarop.”

Ook Frans Lavaert van Kortrijkwatcher, kan zich in deze gezamenlijke maatregel vinden. “Sowieso gebruik ik het bewuste woord weinig op mijn blog, aangezien je er vooral cijfers vindt. Veel cijfers. Een beetje té veel zelfs, maar het is sterker dan mezelf. Maar goed, er moet toch iemand iets serieuze dingen schrijven over Kortrijk, want de huidige generatie bloggers neemt vooral een loopje met de alledaagse Kortrijkse werkelijkheid. En die is niet zo koosjer: weinig democratie, veel gekonkelfoes in de coulissen, maar geen Kortrijkzaan die er beter van wordt.”

Urbain Legand van Kortrijk Scheef Bekeken: “We wilden ook Walter Maes van azijnblog Het Verdriet van Kortrijk in de brainstorm betrekken, maar via een gepeperde e-mail liet deze zijn afkeer voor het idee blijken.”

“Onbeschofte VVK-epigonen, pseudo-kollega’s, snoeshanen en internetparvenu’s,

Jullie idee om op jullie hypokriete (sic) blogs het woord ‘tsjeef’ niet meer te gebruiken, is ronduit verwerpelijk. Ik weet zelfs niet waar jullie het godverdomse lef halen om me dit te durven vragen. Iedereen weet toch dat ik het onnavolgbare genie ben achter de term ‘Tsjefaan De Clerck’, een naam die ik, samen met ‘Habbekrats’, al sinds het ontstaan van het internet minstens één keer in al mijn artikels laat vallen en die ondertussen door talloze andere media is gecopieerd (sic)? En die zou ik van het ene moment op het andere moment zomaar moeten laten vallen, gewoon omdat jullie dat willen? Ik laat me niet kommanderen (sic) door onbenullen als jullie.

En laat mij nu alstublieft gerust. Ik ben nog altijd mijn zolder aan ’t isoleren met ’t geld van die oelewapper Maddens en van de Kortrijkzanen in ’t algemeen.

Neuk jou.

Walter”

Bij de overblijvende bloggers heerst er nog onenigheid over welke termen er in aanmerking komen om het gewraakte woord te vervangen. Urbain Legand van Kortrijk Scheef Bekeken. “Er liggen een paar voorstellen op tafel die zeker een kans maken. ‘Kontdraaiers’, bijvoorbeeld, of het spitse ‘Toernedoos’, een uitvinding van Marc. ‘Wispels’ behoort ook tot de kanshebbers. Het wordt een moeilijke oefening, en we willen graag elke creatieve Kortrijkzaan uitnodigen om ons leuke, saillante voorstellen te sturen. Om een overrompeling op de diverse blogs te vermijden, zullen alle namen worden verzameld op de blog en Facebookpagina van Kortrijk Scheef Bekeken.”

5 gedachten over “Kortrijkse bloggers gebruiken het woord ‘tsjeven’ niet meer

  1. Pingback: Echte Kortrijkzanen dragen krulspelden en schort | kortrijk scheef bekeken

Geef een reactie

