Minister Q laat Prins Albert steken als hij burgemeester wordt

Een schokgolf ging deze avond door het land toen Vincent Van Quickenborne, federaal minister van Pensioenen en lijsttrekker voor Open Vld in Kortrijk, bekendmaakte dat hij desnoods de regering verlaat om burgemeester van zijn stad te worden. Terwijl overal in België champagneflessen (Vlaanderen) en flessen goedkope cava (Wallonië en Brussel) werden opengetrokken en massaal e-mails en sms’jes naar Kortrijkse vrienden en familieleden werden gestuurd om toch maar voor Q te stemmen, contacteerde de minister KSB: het hele gedoe berust op een misverstand. ‘Quickie’ wil helemaal niet uit de regering stappen als hij de grootste stemmentrekker in Kortrijk wordt, maar belooft wel een Prins Albert te laten steken.

Minister Q klinkt duidelijk opgewonden als we hem aan de telefoon krijgen: “Die sufferds van de pers toch. Dat het in Kortrijk huilen met de pet op is met de amateurs van de lokale media, dat was algemeen bekend, maar als zelfs die gasten van Knack er een potje van maken en woorden uit de context rukken, dan zijn we nog niet thuis. Akkoord, mijn West-Vlaams accent raak ik moeilijk kwijt, maar het verschil tussen ‘prins’ en ‘koning’ is toch hemelsbreed, niet? Neen, ik wil mijn ontslag niet geven bij koning Albert als ik burgemeester word in Kortrijk. Dat zou maar al te gek zijn. Ik doe de rit uit, al was het maar om te verhinderen dat die malle John Crombez, die geveinsde rocker, de hardwerkende en doodeerlijke neringdoener helemaal platdrukt met zijn van de pot gerukte regeltjes.”

“Ik wil wel uitpakken met een andere tegemoetkoming, of eigenlijk een diepe wens van ikzelf en mijn lief: een Prins Albert laten steken. Het liefst bij een betrouwbare vakman uit eigen stad. En aangezien Mike Tattoo officieus afscheid heeft genomen van Kortrijk en eigenlijk ook ronduit een kieken is, is Rouslan Toumaniantz een logische keuze. Rouslan vergaarde internationale roem met een van zijn meest kunstzinnige creaties, werkt volgens alle geldende hygiënische regels en ziét er ook volstrekt betrouwbaar uit, nog iets wat je van die Mike niet kunt zeggen.”

Is dit louter een verkiezingsstunt of ook een strategische zet? “Kijk, als die mottige Anke Vander Meersch, ooit Miss België toen het land wat betreft mooie meisjes een slecht jaar had, mocht beloven dat ze bloot zou gaan indien ze werd verkozen, waarom zou ik dan niet met zoiets mogen uitpakken? Bovendien moeten we met Open Vld dringend weer een jonger publiek aanspreken, en hoe kan dat beter dan in te spelen op de nieuwste trends? Want zeg nu zelf, die rode broeken en groene hemden verdwijnen binnen enkele maanden weer uit het straatbeeld, maar sinds vermaarde intelligentsia als Jelle Van Damme, Carl Hoefkens en Jonathan Legear uitpakken met kunstzinnige tattoos, is er nieuwe lichaamscultuur op komst die steeds meer aanhangers kent. Met piercings hetzelfde: Etienne Vermeersch zou er twee in elke tepel hebben, en intimi van Stephen Hawking vertelden me eerder dit jaar dat ook hij een Prins Albert heeft. Ik zeg het je: wie binnen hier en een jaar geen tattoos of metalen aanhangsels heeft, hoort er niet meer bij. Die mensen willen we in Kortrijk nu al aanspreken. En eens de stemmen binnen zijn, dan neemt Wout Maddens als burgemeester over. Al moet die dan ook eerst bij Rouslan langs.”

En wij die dachten dat Q een trendsetter was, en geen trendvolger. “Wow, rustig, ik zal dit niet alleen doen omdat het trendy is. Iederéén weet toch dat ik al jarenlang liefhebber ben van het hardere werk, toch de subcultuur waar tatoeages en piercings al jaren worden aanvaard? Metal, hardcore, zo’n dingen. Vorig jaar was ik zelfs nog aanwezig op het concert van Helmet, en dat is waar, want het stond op Twitter. Ik laat me tijdens zo’n optredens ook niet op de kop zitten, hoor. Je vindt me dan veelal vooraan, wild moshend en muilperen uitdelend aan iedereen die in mijn buurt komt. Dat Crombez daar maar eens tegen optornt, met zijn statische geitenwollensokkenrockband.”

“Zes jaar geleden, ook al net voor de verkiezingen, organiseerden de fijne jonge mensen van de Vlasmarkt een concert voor de verdraagzaamheid op 10 oktober. ’s Namiddags was er geen vuiltje aan de lucht, maar toen de helden van het jammer genoeg gesplitte Hitch aantraden voor een van hun spectaculaire optredens, gingen de hemelsluizen open. Hagelstenen zo groot als kinderknuistjes. En wie bleef er headbangen terwijl de hele meute – Stefaan De Clerck incluis – uiteenspatte en dekking zocht op het podium of in de omringende cafés? Precies. Deze jongen. Akkoord, ik heb er wat kneuzingen en een doorweekt hemdje aan overgehouden, maar tegelijkertijd mijn reputatie als compromisloze rocker en verdraagzame politicus gevestigd. Burgemeester werd ik toen niet, maar nu liggen de kaarten anders. Dit worden kanseliersverkiezingen, verdomme.”

Is Q dan niet bang voor de pijn die onvermijdelijk bij zo’n ingreep hoort? “Ben je gek? Kijk, ik heb al in één partij gezeten met onder meer Bart Caron, Bert Anciaux, Marc Verwilghen en Alexander De Croo. Denk je nu echt dat zo’n klinknageltje me angst aanjaagt?”

Geef een reactie

