Uitgeweken inwijkeling na negen dagen teruggevonden

 In de Harelbeeksestraat, op een steenworp van uitspanning Duivels Paterke, is vanmorgen een totaal ontredderde, uitgehongerde en verwarde man gevonden. Buurtbewoners werden in de vroege ochtend gewekt door luid geroep, en zagen op straat de man wild gesticulerend naar een blinde muur roepen: “En toch is het langs hier! En toch is het langs hier!”. Ze belden de politie, die de man nauwelijks twee uur later al vond en prompt oppakte.

Het blijkt om een uitgeweken inwijkeling te gaan, die zich negen dagen geleden in Kortrijk vestigde. Pierre Dumont, zo heet de man, doet ons zijn verhaal.

“In 1982 verhuisde ik uit Kortrijk. Ik trok de hele wereld rond: ik woonde in Kooigem, in Anzegem, in Hasselt en in het buitenland, bij Bornem. Een tijdje geleden vond ik het tijd om mijn roots te herontdekken, en besloot ik naar Kortrijk terug te keren. Ik vond op Immoweb een huisje dat me beviel, kocht het – en negen dagen geleden verhuisde ik. Je kunt dus zeggen dat ik een inwijkeling ben, die eerst was uitgeweken.”

Na zijn verhuis ging het echter grondig fout voor Dumont. “Mijn meubeltjes en andere spullen zijn door een verhuisfirma geleverd, en ik volgde de vrachtwagen met mijn autootje. Toen alles was geïnstalleerd, besloot ik een wandelingetje te maken – kwestie van mijn jeugd eens opnieuw te beleven. Ik wou de poort zien van Onze Lieve Vrouw Bijstand, waar ik mijn eerste liefje haar eerste kus gaf. En een pintje drinken op de Koeiemarkt, ’s avonds een filmpje meepikken in De Gilde. Ik wandelde dus richting Zwevegemstraat – en liep prompt verloren.”

Eerst maakte Dumont zich weinig zorgen. Een rond puntje hier, een veranderde sensuniek daar – een wereldreiziger is een en ander gewoon. “De Gilde was toen al een oude zaal, en de Bon Marché een stoffige winkel. Het was dus niet zo’n verrassing dat die weg waren. Maar de Koeiemarkt was ook weg! En Bijstand! En dan die situatie rond het Plein! Na een paar uur stappen, wist ik dat het fout zat. Ik vroeg aan wat jonge gasten waar het Sint-Jozefinstituut was, want van daaruit zou ik de weg terug naar huis vinden. Ze bekeken me alsof ik van Mars kwam, en beweerden dat er geen Sainsezif was in Kortrijk!”

Lichte paniek maakte zich meester van Pierre Dumont. “De eerste nacht was nog oké, maar daarna begon het toch vervelend te worden. Ik heb álles geprobeerd: ik telde het aantal bruggen over de Leie dat ik overstak, kwestie van me op die manier te oriënteren. Noppes. Ik zocht den Appel, maar liep plots langs een weg waarvan ik pertinent zeker wist dat die er vroeger niet was. Ik zag affiches hangen van een groot, zwevend station – en geloofde toen twee dagen lang dat ik effectief aan het dutsen was, en me niet langer in Kortrijk bevond. Maar toen zag ik de Broeltorens, en was ik weer gerustgesteld. Om een half uur later voor de zoveelste keer verloren te lopen. Ik heb twee dagen lang de weg gezocht naar Aalbeke – ik had daar vroeger een lief, en ik herinnerde me de weg ernaartoe nog. Wel, vergeet het. Aan de Pottelberg: grote werken. Langs Marke geraakte ik ook niet door. Werken. Een beetje verder: Aalbeke afgesloten. Ik ben dan maar teruggekeerd.”

Dumont is in de negen dagen lange zoektocht vijftien kilo afgevallen. “Ik probeerde even om van de visvangst te leven – want er zat vroeger dus vis in de Leie, hé. Gelukkig is het open bad aan de Abdijkaai nog gebleven – ik ben daar regelmatig van het water gaan drinken.”

Na negen dagen is Pierres calvarietocht eindelijk voorbij. “Eindelijk vond ik iets dat sinds 1982 nog niet is veranderd: een flik met een snor! Ik wil de politie dan ook hartelijk danken voor hun hulp. En ik begreep dat het voor hen ook niet gemakkelijk is – bij iedere interventie rijden ook zij nog verkeerd. Wat veel verklaart, inderdaad.”

Geef een reactie

