CD&V en Groen Kortrijk willen Aldi- en Lidl-zakken weg uit straatbeeld

De CEO’s van Aldi, Lidl en nog enkele andere low-budget winkelketens zijn kwaad op Kortrijk. Groen en CD&V laten via hun programma namelijk weten dat ze hun karakteristieke plasticzakken willen weren uit het straatbeeld. Kortrijk Scheef Bekeken – met op kop onze volledig genezen hoofdredacteur Urbain Legand – peilde naar het hoe en waarom van dit vreemde voorstel.

Aldi_lidl

De eerste die de bewuste plasticzakken uit Kortrijk weg wil, is Groen Kortrijk. Lijstduwer Philippe Avijn geeft tekst en uitleg bij hun voorstel. “Onlangs sloten we een akkoord met de Beweging tegen Armoede om een aantal van hun vertegenwoordigers op onze lijst op te nemen. Waarmee we vooral die vuile, irritante sossen een serieuze hak zetten, het heeft geen zin om daarover rond de pot te draaien. Het nadeel is dat we nu ook moeten tegemoetkomen aan de opmerkingen en strijdpunten van die armoezaaiers. Een daarvan is dat zakken zoals die van Aldi en Lidl, maar ook van Zeeman en Wibra, stigmatiserend werken. Wie iemand met zulke zakken langs de straat ziet waggelen, al dan niet met een blik Cara of een Karlsquell in de hand, zal meteen denken: ‘Kijk daar, die schooiers hebben geen geld om naar Carrefour en Delhaize te gaan. Of om een auto te kopen.’ Om dergelijke sociale stigmata te vermijden zouden we aan de bewuste winkelketens willen vragen om de veelkleurige prints op hun zakken achterwege te laten, en misschien zelfs te werken met zakken in gerecycleerd kartonpapier. Wat in de States kan, moet hier toch ook kunnen?”

“Ik sluit me daar deels bij aan”, zegt Franceska Verhenne, huidig OCMW-voorzitter en primadonna op de Kortrijkse CD&V-lijst. “Het wordt tijd dat ook multinationals zoals den Aldi hun verantwoordelijkheid opnemen. Het grootste probleem is echter dat die zakken, met hun felle kleuren en afzichtelijke, ouderwetse logo’s, een ernstige vorm van visuele pollutie zijn, en geenszins passen bij het vooruitstrevende Kortrijk dat wij van CD&V de afgelopen zes jaar hebben gecreëerd. Geef toe, een zatte mevrouw met twee van die propvolle Lidl-zakken die een van de nieuwe Leiebruggen oversteekt, dat is toch een anachronisme dat nog onzinniger is dan die volstrekt ridicule campagne van Groen? Bruine zakken zijn overigens geen valabel alternatief. Daar zie ik er op het OCMW elke dag al meer dan genoeg van. Waarom geen samenwerking met de lokale handelaars of met een aantal ketens die borg staan voor kwaliteit? Wat als bijvoorbeeld de managers van, ik zeg maar iets, Filou & Friends of Massimo Dutti of Gianni Verschaetsé tegen een zachte prijs zakken van hun winkels leveren aan de bewuste ketens? Dan heb je dubbele winst: én arme mensen kunnen op straat komen met zakken van winkels waar ze normaal gezien nooit iets zouden kunnen kopen, én Kortrijk krijgt zijn welvarende uitstraling terug.”

Wordt – zoals zo vaak in Kortrijk – vervolgd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s