Hoofdredacteur Kortrijk Scheef Bekeken opgenomen in psychiatrie

Treurnis alom deze morgen op de redactie, toen ons het nieuws bereikte dat Urbain Legand, de hoofdredacteur van onze gewaardeerde blog en ook wel gekend onder zijn pseudoniem Joost Devriesere, een tijdje buiten strijd zal zijn. Onze hoofdkees werd zondagnacht in allerijl en in een strak aangespannen dwangbuis afgevoerd naar de gesloten afdeling van het psychiatrisch ziekenhuis Heilige Familie.

Hfamilie

Aanvankelijk vreesden we het ergste: zou hij het slachtoffer zijn geworden van de gram van Stevie van Gainsbar, die hij misschien één keer te veel belachelijk had gemaakt? Had Open Vld hem door een stel potige Armenen – diezelfde van de ontvoering van burgemeester De Clerck – in elkaar laten rammen? Of was het de N-VA die zijn stoottroepen had uitgestuurd om die vervelende blogger te kortwieken?

De werkelijkheid is iets genuanceerder, maar daarom niet minder confronterend. Urbain werd in de Heilige Familie opgenomen met een diepe depressie, te wijten aan het overrompelende succes dat Kortrijk Scheef Bekeken de laatste weken te beurt valt. Het is echter niet de aandacht van de doorsnee Kortrijkzaan die hem heeft genekt, maar de naar het schijnt gemeende appreciatie van de Kortrijkse politici. Van de therapeute die hem werd toegewezen, een van de vele love interests van onze fotoredacteur, mochten we hem vijf minuutjes spreken op een bankje in het Groeningepark.

Urbain kijkt star voor zich uit, nog wat verdwaasd door de dubbele portie Tranxène die ze hem gisterenavond hebben toegediend. “Ik was mijn huis kort en klein aan het slaan,” puft hij, “en de buren hebben dan maar de politie gebeld. Ik was ze kotsbeu, die retweets van Van Quickenborne en Bert Herrewyn, de virtuele schouderklopjes van Koen Byttebier en de kushandjes van Catherine Waelkens. Zelfs Matti Vandemaele en een paar van zijn groene kompanen, die we in sommige van onze artikels niet hebben gespaard, zijn fans van het eerste uur. En dan zwijg ik nog over zuster Marcella, die me ’s nachts sms’jes stuurt, de advocatenzoontjes van Balthazar en de punks van The Pit’s. Die wietrokers van de Vlasmarkt bieden wel wat weerwerk, maar die lezen in hun toestand dan weer dingen die er niet staan en dingen niet die er wél staan.”

Er klinkt teleurstelling in Urbains stem. “Het is gewoonweg frustrerend, want voor de adoratie doe ik het niet. Helemaal niet zelfs. Toen ik met de blog begon, wilde ik tegen schenen stampen en politici een geweten schoppen, mensen schofferen en uitdagen. Ik wilde de Walter Maes van deze generatie worden, maar dan zonder het archaïsch taalgebruik of het gesjoemel met dakisolatie. Maar denk je dat ze het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding al op me hebben afgestuurd? Of gaan klagen zijn bij de politie? Neen. Terwijl Maes zich gewillig in handboeien laat afvoeren om daar daarna overvloedig op zijn blog over te kunnen berichten, krijg ik zelfs geen boze mail in de bus, laat staan een straatverbod. Appreciatie is de duivel, en een langzame, pijnlijke dood voor een blog als deze. Ik ben er ziek van.”

Gisteren is de veer definitief gebroken. Naar aanleiding van het artikel dat we vorige week schreven over de ontvoering van Stefaan De Clerck en de bijbehorende doofpotoperatie van zijn zoon Felix, stuurde el nino De Clerck ons gisterenavond een foto op, waarop zijn padre gewillig poseerde voor onze blog. De druppel die bij Urbain de emmer deed overlopen. “Ik ben maar een mens hé. De stoppen zijn doorgeslagen. Maar geen paniek, want verder ben ik helemaal in orde. Ik moet gewoon wat rust nemen. Me op wat andere zaken toeleggen, zoals origami of haiku’s schrijven, zegt de therapeute. Ze heeft me beloofd dat ik volgende week weer voorzichtig aan de slag kan, maar dat ik me dan beter niet toespits op artikels over politici. Daar is het nog te vroeg voor.”

Geef een reactie

