Mottige Kortrijkse vrouwen willen meer lastiggevallen worden

De reportage van een RITS-studente over het groeiende straatseksisme in Brussel deed, na de uitzending in het duidingsprogramma Ter Zake, heel wat stof opwaaien. Steeds meer vrouwen durven nu toegeven dat ze op straat vaak respectloos en seksistisch worden benaderd door – hoofdzakelijk allochtone – mannen. Maar er luiden ook andere klokken. Zoals bij het CVS, een vzw vol Kortrijkse vrouwen die erom schreeuwen om af en toe eens ongevraagd in de derrière te worden geknepen.

Mottig

Het is zaterdagnamiddag, en donkere onweerswolken pakken samen boven het terras van de übercoole bistro Balthazar aan de Leieboorden. Voor ons zit Nancy Monserez, 35 jaar jong, vrijgezel maar niet vrijgevochten. Daarvoor is de natuur net iets te weinig mild voor haar geweest. “Ja, ik zie ik er niet uit, maar ik schreeuw om aandacht. En hoewel ik hier graag een Omer pleeg te drinken, zal ik hier de man van mijn leven niet vinden. Al die hippe advocaten en ondernemers in hun roze polo’s zien me niet eens zitten. En als ze me al opmerken, dan is het om me uit te lachen. Met mijn grote kin, mijn dikke lippen, hangborsten en mijn nogal fors uitgevallen onderstel. En dat terwijl ik niet anders wil dan eens aangesproken te worden.”

Nancy staart even voor zich uit alvorens de draad van het gesprek weer op te pikken. “Ik begrijp niet dat vrouwen de seksueel geladen opmerkingen die ze op straat krijgen, niet waarderen, zelf al is het dan van allochtonen. Ik zou er voor tekenen om eens meegevraagd te worden naar een appartement, of eens gevraagd te worden naar mijn prijs. En ik sta daarin niet alleen. Heel wat lelijke Kortrijkse vrouwen vinden dat ze recht hebben op die ongevraagde seksistische opmerkingen. We hebben ons sinds kort verzameld in de CVS, de Cougars voor Seksisme. We hebben maar één doel: ervoor zorgen dat het straatseksisme weer een positieve weerklank krijgt. Broodnodig hoor, want sinds twee dagen draait mijn vibrator overuren. Ik heb al meer dan vijftig euro uitgegeven aan batterijen. Als alleenstaande zijn dat kosten die er echt niet meer bij kunnen. Het leven is zo al duur genoeg.”

Onze gesprekspartner loopt rood aan van razernij als we de bewuste documentaire aanhalen. “Die trien heeft mooi praten, met haar strakke kontje, benen tot onder haar oksels en een B-cupje. Die vindt zeker haar gading bij de autochtone gemeenschap, en trouwt later vast met een bedrijfsleider of een notaris. Maar ze verpest het wel voor ons. Wij willen nageroepen en geambeteerd worden. Het is de enige vorm van affectie die ons doorgaans te beurt valt. Nu die documentaire zo veel aandacht heeft gekregen, kunnen we het wel op onze buik schrijven. De mentaliteit zal veranderen, en nu zal helemaal niemand ons nog zien staan, zelfs geen Marokkaan.”

Burgemeester De Clerck en het stadsbestuur hebben volgens Nancy en het CVS geen al te goede beurt gemaakt. “De Zwevegemsestraat schoonvegen en panden sluiten behoren tot de slechtste beslissingen die hij heeft genomen, en dat wil wat zeggen. Vroeger spraken we steevast met een vijftiental vrouwen af op de Veemarkt, waarna we de Zwevegemsestraat op en af gingen. Soms kneep een forse zwarte met spieren als kabels ons dan in de billen, of werden we uitgescholden voor hoer. Echt leuk was dat in het begin niet, maar het betekende wel dat je erkend werd in je vrouw-zijn. Alleen bespuwd worden vond ik niet zo fijn. Nu die straat zo goed als dood is, hebben we weinig om ons nog aan vast te klampen. Ja, aan elkaar, maar het is niet de bedoeling dat we lesbisch worden, hoor. We hebben vooral behoefte aan mannelijke warmte. Misschien kan Sabine De Bethune wel iets voor ons betekenen. Akkoord, die zit niet in het schepencollege, maar ze komt altijd op voor de rechten van de vrouw. Hopelijk wil ze dat ook doen voor ons.”

Geef een reactie

