Bankencrisis slaat nu ook toe in Kortrijk

Dankzij de verwoede inspanningen van burgemeester De Clerck heeft het een tijdje geduurd, maar nu is het toch zover: de bankencrisis is nu ook in Kortrijk voel-, en zelfs zichtbaar. Vooral op de Vlasmarkt hebben ze het zwaar te verduren tijdens het mooie weer van de laatste dagen. De met amateuristische tags vol gekliederde designbankjes recht tegenover de frituur worden er constant bezet door wiet rokende dreads en ander Cara-zuipend tuig van de richel.

Stevie2

Stevie Vandekerkhove, de uitbater van het belendende biercafé Gainsbar, is er de kop van in. “Hoe kan ik zo zaken doen”, fronst hij. “We hebben er de laatste jaren voor gevochten om met ons sfeervolle café zo veel mogelijk mensen te bereiken, van alle leeftijden en sociale klassen. En dan komen die met hun vernesteld haar de boel een beetje verzieken met hun dwangmatig smoor- en zuipgedrag, met gebroken glazen en andere ambetantigheden als gevolg. Het is een schande. En als je hen erop aanspreekt, of vriendelijk vraagt of ze hun activiteiten naar het Begijnhofpark of Buda Beach willen verleggen, dan maken ze op de koop toe van hun tak. We houden niet van klassieke muziek, maar van dub en reggae, omdat dat chill is, klinkt het dan uit de mond van die klaplopers. En op Buda Beach zitten te veel dikkenekken. Ja, dan ben je gauw uitgepraat, hé.”

“Let op”, zegt Stevie, “ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik nooit een joint heb gesmoord, maar overlast heb ik nooit veroorzaakt, laat staan dat ik ooit argeloze cafégangers zou hebben lastigvallen met marginaal gedrag. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet door de beugel. Glazen van Westmalle wegkieperen, bijvoorbeeld, vooral als ze nog halfvol zijn. Of doelbewust tafeltjes omgooien. Het is zonde, net nu de rust op de Vlasmarkt was teruggekeerd.”

Stevie en zijn stamgasten zien ook de explosie van loslopende trouwe viervoeters met lede ogen aan. “Ik heb helemaal niets tegen honden”, zegt bierkenner Jonathan Quartier, in de volksmond ook wel ‘Jay Queue’ genoemd, “al heb ik er zelf geen. Maar ik heb wel mijn buik vol van die lukraak copulerende honden op de terrassen hier. Mijn linkerbeen werd hier al meer bereden in zes maanden dan de Decadance in twintig jaar. Honden horen aan de leiband, en sommige kinderen ook, al is dat misschien een iets té drastische maatregel.”

Stevie Vandekerkhove knikt: “Zwijg me van die honden. We zijn hier ooit met een man of vijf in de weer geweest om een reu uit een geile teef te trekken. Van pure opwinding was haar preut dichtgeslagen en zat die andere hond zijn toeter rotsvast. Alleen dankzij de brute oerkracht van Mike Tattoo van hier rechtover hebben we ze van elkaar kunnen losrukken, weliswaar niet zonder blijvende letsels, vooral bij Mike. Het was een beetje zoals Koning Arthur met Excalibur, maar dan op Kortrijks niveau. En voilà, dat zijn van die dingen die ik niet meer op de Vlasmarkt wil zien, en samen met mij veel van mijn vaste klanten.”

Maar wat valt er tegen te ondernemen? “Simpel”, zegt Stevie. “Die banken moeten hier weg, liefst gisteren nog. Desnoods trek ik ze er met mijn blote handen uit. Indien dat niet lukt, moét ik wel op audiëntie in de troonzaal van de burgemeester. Dat zal even slikken zijn, maar het doel heiligt de middelen, zeker nu.”

En hoe zit het eigenlijk met de gevreesde stormloop van politici op de Vlasmarkt? “Het valt al bij al mee. Ik heb Maddens al eens gespot met een latte macchiato, en een vrouw die overduidelijk de zijne niet was, al kan dat ook Bert Herrewyn zijn geweest, maar voor de rest is er nog geen overlast van luid orerende politici. Nu ja, het is congé, hé. De grote toevloed moet nog beginnen, na de zomer. Maar in afwachting dat die bankjes daar verdwenen zijn, kunnen we die gasten daar wel kwijt. Zo vallen ze geen andere mensen lastig. Zolang ze geen glazen breken, zal ik ze verdragen.”

5 gedachten over “Bankencrisis slaat nu ook toe in Kortrijk

  1. sille

    als stevie dit gezegd heeft da zou mij da echt verwonderen! kzou wel kji willen weten waneer da ik in al die jaren dat ik op die banskes zit joints te roken voor overlast zorg, en waarom zou stevie de ene dag komen zeggen dat hij cool vindt met wat we bezig zijn, en blij is dat er nog een bende als de onze is in kortrijk die toch probeert om een alternatieve scene te brengen in kortrijk en die net weg loopt maar blijft in kortrijk, ik geloof niet dat dit stevie zijn woorden zijn! en als dit toch zo is, heeft hij pech want de banskes zullen blijven!fuck stad kortrijk met al zijn desing en afgelekt gedoe!een van de klaplopers

    Like

  2. Nancy Grymonprez

    misschien verhuizen met je café ? Hoe hypocriet kan je zijn…Vlasmarkt is al jaren zo en zal jaren zo blijven.ondertekend door de fiere moeder van zo’n vernestelde marginale caradrinker met dreads !!!

    Like

  3. peter van synghel

    ‘satire’ is dit niet, eerder een halfgeslaagde poging tot een ironisch tekstje – halfgeslaagd in de zin van, mensen die een lachband nodig hebben (toch algauw de meerderheid in K en ver daarrond) vinden dit vast en zeker grappig, een middel om even hun mistroostigheid te vergeten

    Like

Geef een reactie

