Enig levend begijntje is blij dat ze weg is uit Begijnhof

Zeventig jaar. Zolang al is Marcella Pattyn begijn, waarvan 42 jaar in Kortrijk, als we ook vandaag nog blijven doortellen. Deze heuglijke verjaardag werd vandaag dan ook uitbundig gevierd door het schepencollege, en dus eigenlijk ook door alle Kortrijkzanen. Kortrijk Scheef Bekeken mocht even onder vier ogen spreken met deze kwieke jongedame van 91.

Zustermarcella

Zuster Marcella is alles behalve een modelbejaarde. Als we onze eerste vraag luid sprekend in haar gehoorapparaat afvuren, protesteert ze fel. “Zeg ventje, ik ben niet doof hoor, en ik wil het ook niet worden. Spreek gerust normaal.”

Een plaats in het historische Kortrijkse Begijnhof betrekt Marcella evenwel niet meer. Ze is ondertussen al enkele jaren lang uitgeweken naar een comfortabele serviceflat in rusthuis Sint-Jozef. “Gelukkig maar”, zegt zuster Marcella. “Want als ik de krant en jullie uitstekende blog mag geloven, ben ik blij dat ik er niet meer woon. Met die hangjongeren en graffitispuiters in het Begijnhof en het aanpalende park zou ik moeilijk kunnen leven hebben. En als klap op de vuurpijl woont Frans Lavaert daar nu ook. Dat zou geen goede zaak zijn geweest voor mijn kuisheidsgelofte.”

“Bovendien vind ik die klassieke muziek maar niets. Ik ben eerder fan van het ruigere werk. Slayer, Goatwhore, Rotting Christ… zo’n dingen. Van Mozart of Beethoven, laat staan die jeannet Ravel, moet ik niets weten.”

Helemaal opgetogen was ze niet met het bezoek van het Kortrijkse schepencollege. “Ze hadden champagne mee, maar veel genot heb ik daar niet van gehad. Eens Bral en de Bethune hun teut aan de fles hadden gezet, was er geen houden meer aan. En Wout Maddens – of was het Guy Leleu – heeft aan mijn gat gezeten. De burgemeester noemde me zelfs ‘een stuk werelderfgoed’. Dat zeg je van iemand die dood is, maar toch niet van een levende, laat staan een geestelijke. Ik ben nog nooit zo beledigd geweest.”

Geef een reactie

