Ook Groen mikt op stem bejaarde kiezer

Ze kon niet uitblijven, de reactie op Stefaan De Clercks overmoedige plan om elke CD&V-stemmer een crematie in Het Uitzicht te gunnen. Ook het Kortrijkse Groen-team, dat gisteren zijn weinig opzienbarende lijst voorstelde, dingt nadrukkelijk mee naar de stem van de bejaarde, licht dementerende Kortrijkzaan. Dat doen ze waarschijnlijk met een campagne die nostalgisch terugblikt op vroeger tijden.

Groen_broeltorens


Het was Matti Vandemaele, rijzende ster aan het groene firmament, die ons, fier als een gieter, via Twitter een bescheiden blik gunde op wat de Groen-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen zou moeten worden. En wat hebben al die vergaderingen in het überhippe geitenwollensokkencafé De Dingen opgeleverd? Een zwart-witfoto van de Broeltorens uit grootmoeders blikken fotodoos, die Kortrijk anno 2018 moet voorstellen, paard en kar en Groen-logo incluis. Met andere woorden: Kortrijk nadat Groen het 6 jaar lang voor het zeggen heeft gehad.

Lijsttrekker Bart Caron bemerkt de twijfel in onze ogen, maar reageert toch enthousiast. “Ik doe mijn hoedje af voor het team dat deze campagne in elkaar heeft gestoken. Zo zie je maar dat het overvloedig nuttigen van wortel- en tomatensap en de dwingelandij van Matti tijdens onze brainstorms wel degelijk iets heeft opgeleverd. Namelijk een hedendaagse campagne met een vette knipoog naar het verleden. Dat het een reeks wordt en dat ze dus losjes verwijst naar de s.pa-campagne, mag trouwens geen punt van kritiek zijn. En zelfs als het naar plagiaat ruikt, dan hebben die rode rakkers dat zelf gezocht. Ze moeten maar linkser zijn. Of waarom denk je dat die schooiers van de Beweging tegen Armoede voor ons hebben gekozen? Ha!”

Foto’s die een Kortrijkzaan met paard en kar tonen, is dat niet een brug te ver? Wil Groen dan het Kortrijk van voor WO II terug? “Kijk, da’s spijkers op laag water zoeken. Een goede verstaander begrijpt de boodschap meteen: we willen dat Kortrijk een moderne stad wordt, maar ook met de waarden uit het verleden rekening houdt: meer groen, meer bakfietsen en minder auto’s en ander gevaarlijk schroot. Veiliger verkeer ook. Want weet jij nog hoelang het geleden is dat een boerenkar iemand omvergereden heeft op de kluifrotonde? Ik niet hoor, en ik draai toch al een tijdje mee.”

We kunnen ons moeilijk voorstellen dat Groen met een dergelijke campagne de jonge kiezer zal kunnen verleiden. “Mja, je begrijpt het gewoon niet, vrees ik. Jongeren, en vooral progressieve jongeren, houden van authenticiteit, hoe paradoxaal dat ook mag klinken. Van spannende vintage jurkjes, netkousen, strikjes in het haar en overmatige make-up. Van patchouli, lang okselhaar, vuile navelputjes en natuurlijke zweetgeur. Deze campagne is op hun maat gesneden. Maar het is inderdaad niet de enige doelgroep die we willen aanspreken. We mikken ook op mensen die het vooroorlogse Kortrijk nog hebben meegemaakt, en die met enige nostalgie verlangen naar de tijd dat een brug nog een brug was en geen designstuk, en dat men scheet op een ranzige plank met een gat in en niet op een designtoilet dat je gat automatisch reinigt. Tijdens een uitvoerige test met een focusgroep van licht dementerende bejaarden, waarbij ook de pre-campagnes van Open Vld, CD&V, s.pa en N-VA werden voorgelegd, kozen de oudjes steevast voor onze blitse campagne. Dat zegt genoeg.”

De verwachtingen zijn dus hooggespannen bij Groen. “Bescheidenheid dient tot niets. Wij gaan voor vier zetels en een schepenambt. Of ik zelf lang genoeg bij Groen zal zijn om schepen te worden, weet ik nog niet. Mijn vingers jeuken al om mijn zetel mee te nemen naar een andere, nog meer vooruitstrevende partij. Niet omdat ik een opportunist ben, maar omdat ik geloof in de kracht van verandering.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s