Bijna-jarige Gainsbar ziet invasie van politici niet zitten

In het weekend van 30 juni en 1 juli viert Gainsbar, het stemmige biercafé aan de Vlasmarkt, zijn derde verjaardag. Voor de bescheiden feestelijkheden starten, staat de goedmoedige waard Steven (‘Stevie’) Vandekerkhove stil bij de moeilijke maanden die hem wachten in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Gainsbar3jaar-22

Gainsbar is niet zomaar een biercafé. Bierkenners komen van heinde en verre om de met geduld en veel creativiteit gebrouwen en soms uiterst zeldzame pareltjes op de uitgebreide kaart van het sfeervolle etablissement te komen proeven. “Vanuit alle provincies stromen ze toe”, zegt Stevie trots. “Ook Franse bierliefhebbers zijn hier kind aan huis. En we mogen soms zelfs bussen Japanners en Amerikanen verwelkomen. Dan zetten we een tentje, snijden we een paar blokjes even zeldzame kaas en zijn die mensen tevreden. Maar we blijven hoe dan ook een echt Kortrijks café, op een van de gezelligste marktjes van Kortrijk. Toegegeven, hier werd vroeger al eens een serieuze joint gerookt en tegen een vitrine gekakt, maar de Vlasmarkt leeft nog altijd.”

Gainsbar schijnt ook een plaats te zijn waar iedereen naartoe gaat. “Vroeger had je op de Vlasmarkt enkel een jeugdig en alternatief publiek, nu mogen we iedereen ontvangen. Blackmetalfans in corpsepaint, ouderen van dagen met een stoma, tweeverdieners met kinderen, eenzaten met een zindelijke hond… noem maar op. We blijven wel trouw aan onze roots. Tijdens de week is er nog altijd veel punk te horen, mijn favoriete muziekstijl. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit de dorst stimuleert en dus bijdraagt tot een betere verkoop. Maar ook andere muziek komt hier zeker aan bod: dub, reggae, heavy metal, noem maar op. Sterker nog: de West-Vlaamse top-dj’s verdringen zich om hier plaatjes te komen draaien. Zelfs sos Bert Herrewyn, al mag die hier van mij niet meer binnen als hij zijn haar heeft geknipt.”

Waarmee we meteen bij een voor Stevie uiterst heikel punt zijn aanbeland. Dat ook Kortrijk binnen enkele maanden het toneel wordt van de gemeenteraadsverkiezingen, zit hem duidelijk dwars. “Ik zal moeten op mijn tanden bijten, want nu de Vlasmarkt weer een place-to-be is geworden, zullen ook de politici erop afkomen als vliegen op een pas gelegde koeientaart. Met alle gevolgen van dien. Let op, er komen hier wel vaker politici, vooral uit linkse hoek. Maar daar heb je weinig problemen mee. Die brabbelen wat onder elkaar en kunnen het aanbod wel smaken. Ik maak me vooral zorgen dat binnen hier en een paar weken ook alle andere partijen hier de deur plat zullen lopen. Die van Open Vld zullen mij waarschijnlijk de oren van de kop zagen om een cocktail of een ‘shotje’, maar dat doen we hier niet. Dit is een biercafé, hé. Een glaasje wijn of cava is nog çava, maar voor die troep zijn ze aan het verkeerde adres. En om Ozark Henry en Goose moeten ze hier niet roepen, want dat leg ik niet op.”

“De tsjeven vrees ik nog meer, want die zullen vragen om mazout, tango of – erger nog – Leffe, een bier dat zodanig chemisch smaakt dat het wel bij BASF gemaakt lijkt. En wat moet ik doen als Bral of de Bethune dronken aan mijn toog hangen, met een dozijn streekbieren van 12% in hun zatte botten? Bel ik dan de politie of Cheap Taxi? Voor Yann Mertens maak ik graag een uitzondering. Ik heb liever dat hij zich hier mortellam drinkt en de mensen ambeteert met zijn gelal, dan dat hij zich als een kleuter laat overvallen in de Wijngaardstraat. Daar heb ik ook niks aan. Over de kandidaten van de Vlaams-nationalistische partijen maak ik me dan weer minder zorgen. Door hun hoge leeftijd kunnen  ze voor een leuk contrast met mijn jongere klanten zorgen, en ze zullen met veel plezier van de beste Vlaamse biertjes proeven. Hun geel-zwarte vendeltjes mogen hier wel niet binnen, want dat vloekt met het interieur.”

Geen twijfel mogelijk, het worden spannende tijden voor Stevie.

Geef een reactie

