Arne Quinze bouwt kunstwerk met leeggoed schepen Bral

De creativiteit van Arne Quinze is nauwelijks in te dijken. Terwijl ‘Rock Strangers’, de gecontesteerde nieuwe installatie van de in Kortrijk residerende kunstenaar, nog in opbouw is op het Oostendse Zeeheldenplein, legde hij al de eerste hand aan een nieuwe creatie: ‘Delirium Tremens’, een felle aanklacht tegen drankmisbruik en elke vorm van verslaving. Dit nieuwe kunstwerk wordt gemaakt met unieke stukken uit de collectie van schepen Bral.

Voor de installatie, die momenteel nog in een schetsfase zit, kreeg Quinze dus de hulp van schepen Bral. “Het raakte pas onlangs bekend dat de schepen graag een glas drinkt, toen hij met een behoorlijk stuk in zijn voeten en het promillecijfer van een deftig schoolrapport een ernstig ongeval veroorzaakte. Nu blijkt dat dit een verslaving is waarmee Bral al meer dan een decennium worstelt. Uit schaamte heeft hij al de lege flessen zwaar bier, sterke drank en exclusieve wijn in zijn kelder verborgen. Naar de glascontainer is hij nooit geweest, en met het niet-teruggeëiste statiegeld hebben die van Wijnen De Clerck ondertussen een prachtige nieuwe zaak gebouwd. Het zijn weliswaar geen unieke stukken, maar ik kan je verzekeren dat elke fles persoonlijk door de schepen is uitgedronken. Voor hem is het trouwens een win-winsituatie. Zijn kelder zal eindelijk leeg zijn, en hij krijgt een aanzienlijk deel van de verkoopprijs van ‘Delirium Tremens terug.”

Zoals elke Quinze-creatie draagt ook dit kunstwerk een belangrijke levensbeschouwelijke boodschap uit. “Elke verslaving is een verschrikking, behalve dan een verslaving aan de hogere kunst. Met ‘Delirium Tremens’ wil ik de toeschouwer wijzen op wat het excessieve gebruik van drugs, alcohol, nicotine en bandeloze seks kan teweegbrengen. Verscheurde gezinnen, onschuldige slachtoffers, auto’s die perte totale zijn. Ik wil er ook mee zeggen dat de mens niet ten onder gaat aan invloeden van buitenaf, maar aan zichzelf. Nu ja, eigenlijk verzin ik maar wat, maar ik moet toch iets zeggen om de zware factuur voor dit werk te vergoelijken.”

Naar het schijnt was de collectie van Stefaan Bral niet de eerste keuze van Quinze. “Neen, ik zag dit eerst als een internationaal project. Na de tragische dood van Amy Winehouse bleek dat ook zij nooit haar leeggoed had teruggebracht. Haar familie wilde echter niets weten van mijn vooruitstrevend concept. Daarna kwam ik uit bij de kolderieke PS’er Michel Daerden, maar diens zoon Frédéric – tevens een geducht verzamelaar van lege flessen, wilde van een transfer naar Vlaanderen niets weten. Schepen Bral is weliswaar derde keuze, maar dat maakt de boodschap niet minder krachtig.”

Stefaanbral

De onderhandelingen over de plaats waar het kunstwerk zal worden neergepoot, zijn nog volop aan de gang. “Burgemeester De Clerck verkiest een plaatsje op de Markt, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Mijn kunstwerken zijn voor intellectuele meerwaardezoekers, niet voor Vuitton- en Delvaux-madammekes met een pluim in hun gat. Wat mij betreft mag Delirium Tremens gerust op het Schouwburgplein komen, op de plaats waar nu die onnozele Droge Fontein staat. Maar ook de Vlasmarkt en het Vandaleplein zijn valabele opties.”

Natuurlijk hangt aan dit unieke kunstwerk een prijskaartje vast. “Wat het werk precies zal kosten, weet ik nog niet, maar ik wil gerust een extra inspanning doen voor de Kortrijkzanen, die mijn winkeltje op Walle een warm hart toedragen en een constante bron van inspiratie blijven. Voor 450.000 euro kan ik wel iets doen. Een absolute spotprijs, daar kun je met moeite drie van die aartslelijke designtoiletten voor bouwen.”

Geef een reactie

