Incontinente oudjes razend op Unie der Zorgelozen

Een affiche voor ‘Grinta’, een kunstenproject van de Unie der Zorgelozen, blijft voor consternatie zorgen bij de bejaarden in de buurt van de Veemarkt. Dora Debruyne, voorzitster van het actiecomité ‘Weg met Grinta’ wil dat het gemeentebestuur de poster op de hoek van ‘Toontjes Kerke’ met de Pluimstraat laat weghalen. En daar heeft ze zo haar redenen voor.

Het is bijna middag als we Dora Debruyne, een volkse dame van gezegende leeftijd, ontmoeten aan de Pluimstraat. Auto’s houden halt aan de rode lichten. Ze wijst ons op een wagen met twee ouden van dagen. De man en de vrouw krullen hun neus, alsof ze net iets vies hebben geroken. “Kijk daar. Zie je hun gezicht? Weer twee die in hun broek hebben gescheten. Het loopt de spuigaten uit. Die affiche moet weg. Gisteren beter dan vandaag.”

Img_1389

Met een korte hoofdbeweging maakt ze ons attent op de grote affiche die het pand op de hoek van de Pluimstraat siert. Zelf kijkt ze niet. ‘Te gevaarlijk. Ik ken dat gezicht op dat plakkaat maar al te goed. Hij staart je aan met een geconstipeerde blik, en voor je het weet komt alles los en mag je je thuis gaan verversen. Vreselijk. Een ramp voor ouderen zoals ik, die last hebben van incontinentie. Maar ook sommige jongeren ontsnappen er niet aan. Onlangs zag ik hier een studentje zichzelf ontlasten. Dat doen ze wel eens vaker, maar nooit met hun broek nog aan. Het is een probleem geworden, die affiche. Je komt beter de deur niet meer uit zonder een karrenvracht Imodium, een poepzakje of een extra luier. En da’s allemaal de schuld van die Unie der Zorgelozen.”

De vreemde affiche maakt inderdaad deel uit van ‘Grinta’, een kunstenproject van het sociaal-artistieke gezelschap Unie der Zorgelozen, dat zijn uitvalsbasis iets verder in de Pluimstraat heeft. “Al meer dan anderhalf jaar hangt die affiche daar. Mijn man Odile, die vreemd genoeg immuun is voor de laxerende werking van de affiche, is al eens met die mensen gaan praten, maar hij botste op een muur van onbegrip. Nochtans moet dat gezelschap er ook voor ons zijn, want als bejaarde in Kortrijk loop je sowieso een groot risico op kansarmoede. Met enkele mensen uit de buurt en met de hulp van mijn zoon hebben we dan maar de actiegroep ‘Weg met Grinta’ opgericht. Gisteren hebben we onze 500ste handtekening tegen de affiche geronseld, en maandag trekken we naar de burgemeester. Dit kan niet blijven duren.’

En wat als ze daar ook op een ‘njet’ botsen? “Daar zou ik echt het schijt…”. Ze herneemt zich. “Dan zou ik echt heel teleurgesteld zijn. Kijk, ik ben een kraaknette dame en ik probeer nog al mijn boodschappen zelf te doen. Maar dat wordt hoe langer hoe moeilijker. Hopelijk erkent de burgemeester het probleem en doet hij er iets aan. Hij zal wel moeten, anders stem ik voor de N-VA!

Geef een reactie

