Arne Vandendriessche broedt op een ei

Dagenlang al houdt Arne Vandendriessche, jonge hond op de kandidatenlijst van Open Vld, de Kortrijkse twittergemeenschap in spanning. Hij broedt op iets. Op wat dat precies is, dat kan hij pas woensdag bekendmaken. Chef politiek Urbain Legand trok op onderzoek uit en kwam – 24 uur voor de officiële bekendmaking – terug met een primeur.

Arnevandendriessche

De kans dat u Arne Vandendriessche kent, is klein. Hij zou op een blauwe maandag woordvoerder zijn geweest van minister Q, maar dat is natuurlijk een lachertje. Van Quickenborne heeft helemaal geen woordvoerder nodig, hoogstens een slaafje dat af en toe verse koffie zet. Q is zijn eigen spreekbuis, net zoals Nicolas Sarkozy dat was voor hij gewapenderhand uit het Elysée werd gesleurd door de lijfwacht van de halfzachte François Hollande. Klinkt geloofwaardiger: de guitige maar weerbarstige spring-in-‘t-veld Vandendriessche is in het dagelijks leven marketing- en communicatiemanager bij een bloeiend ICT-bedrijf in Oostkamp. Een job die hij met hart en ziel doet. Vandendriessche: “Het biedt me de kans om in contact te komen met echt creatieve mensen, getalenteerde grafisch ontwerpers, straffe tekstschrijvers en visionaire strategen. Een van hen fluisterde me in dat briljante ideeën – ook politieke, al zijn die eerder schaars – op een volstrekt natuurlijke manier ontstaan.”

De spanning stijgt. Zal Arne zijn grootste geheim aan het bescheiden Kortrijk Scheef Bekeken prijsgeven? Hij gaat onverstoorbaar verder. “Goede ideeën zitten, net als kuikens, in eieren. Je neemt één exemplaar, kookt het gedurende enkele minuten in water en schuift het daarna voorzichtig in de anus. De eerste seconden voelen weliswaar wat raar aan, maar dat gaat algauw over. En door de ovalen vorm heb je ook geen vervelende pijnscheuten. Op die manier loop ik dus al drie dagen rond. Mijn collega’s schertsen weliswaar een beetje en Q durft al eens met een lepeltje tegen mijn gat tikken, maar ik doe onverstoorbaar verder. Wat eruit komt, zal ik pas morgen weten. Het ei geeft zijn geheim pas na vier dagen prijs. Maar ik weet zeker dat het een heel goede raad zal zijn. Mijn makker Felix De Clerck, zoon van zijn padre, helpt me bij het ritmisch in- en uitademen dat bij zo’n eidracht hoort. Heel belangrijk, want je anus moet volledig ontspannen zijn voor een optimaal broedresultaat.

Vandendriessche is blijkbaar niet aan zijn proefstuk toe. “Ik liet mij ook al door een ei consulteren voor mijn interventie met betrekking tot het nachtlawaai op de Sinksenfeesten. Velen denken dat ik toen met mijn voorstel voor langere openingstijden Bert Herrewyn (s.pa) de kaas van de boterham stal, maar dat is nonsens. Mijn ei was hem gewoon voor. En gezien de staande ovatie die over heel Kortrijk weerklonk, werkt deze methode echt. Je moét me niet geloven, maar morgen zal ik triomferen met een briljant idee dat mezelf en mijn partij in een zetel naar enkele schepenmandaten zal voeren.” 

Maar wat was dan dat dilemma waarop hij in zijn zelfgemaakte filmpje (dat deredactie.be haalde) alludeerde? “Het mag duidelijk zijn dat je niet zomaar een ei in je achterste stopt. Daar gaan wat studie, denkwerk en bekkenoefeningen aan vooraf. Op het moment van de opnames was ik er nog niet uit. Vandaar het dilemma.”

En dan de hamvraag: hoe haal je een goed idee uit zo’n voldragen ei? “Ja zeg, als ik dat prijsgeef, dan kan ik het wel schudden. Dan loopt elke politicus in Kortrijk binnenkort met een ei in zijn gat rond en zijn we onze voorsprong kwijt. Zoek het zelf maar uit!”

Geef een reactie

